tag:blogger.com,1999:blog-7010560543135803881.post8895693222433949430..comments2023-06-29T13:42:09.630+02:00Comments on Blott Sverige: LägetKarin Shttp://www.blogger.com/profile/08238345634670931100noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-7010560543135803881.post-32444922249058757142011-07-19T23:42:51.986+02:002011-07-19T23:42:51.986+02:00JO, det funkade. Och det finns minst två målningar...JO, det funkade. Och det finns minst två målningar till med liknande motiv. En bra grej ska man alltid göra fler gånger!Gabrielle Björnstrandhttps://www.blogger.com/profile/15358068463950842245noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7010560543135803881.post-20719175732043748032011-07-19T23:40:46.936+02:002011-07-19T23:40:46.936+02:00Ja, och den här målningen av Monet är ju emblemati...Ja, och den här målningen av Monet är ju emblematisk för tiden<br /><a href="http://en.wikipedia.org/wiki/File:Claude_Monet_004.jpg" rel="nofollow">Gare St Lazaire</a>.<br /><br />(Nu vete fanken om länken funkar att klicka på. )Gabrielle Björnstrandhttps://www.blogger.com/profile/15358068463950842245noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7010560543135803881.post-56614826458407722402011-07-19T18:02:05.712+02:002011-07-19T18:02:05.712+02:00Lennart o Gabrielle,
Ja, de är fina. Det var den n...Lennart o Gabrielle,<br />Ja, de är fina. Det var den nya tekniken med smäckra gjutjärnskolonner och stål, kom i mitten av 1800-talet om jag minns rätt, testades först i Cristall Palace på världsutställningen i London. Och sen byggde man hallar över hela kontinenten, väldiga spann med glas som lät ljuset flöda. Det var liksom den nya tiden, tekniken tid, tågens och oceanångarnas.<br />I de stora städerna l'a man stationerna i en krans i ytterkant. Från Gare du Nord åker man norrut mest, från Gare de Lyon söderut. Sen finns Gare de l'Est och Gare d'Austerlitz. <br />Och folk flyttade på sig i aldrig tidigare sedd omfattning, tack vare den nya tekniken.<br /><br />Men stationerna står kvar och fyller även idag sin funktion.<br /><br />Er geograf i storstadsdjungelnKarin Shttps://www.blogger.com/profile/08238345634670931100noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7010560543135803881.post-40149754105025032042011-07-19T15:04:17.618+02:002011-07-19T15:04:17.618+02:00Gare de Lyon -kan det varit där vi bytte tåg efter...Gare de Lyon -kan det varit där vi bytte tåg efter en natt i egen kupé, (min man hade mutat konduktören) - på vår väg till Madrid? Ja, det var det nog. Och en annan gång till Nice. Men konstigt nog minns jag plötsligt Gare du Nord. Det var kanske på hemvägen. Du får förklara Karin, du som är så geografisk.<br /><br />Och Lennart: Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Men franska stationer, och engelska, t.ex. där ligger vi ändå lite grann i lä. Det beror på frånvaron av vacker stålkonstruktion i våra hallar.Gabrielle Björnstrandhttps://www.blogger.com/profile/15358068463950842245noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7010560543135803881.post-63813745853015878662011-07-19T09:18:15.739+02:002011-07-19T09:18:15.739+02:00Jag delar din faiblesse för järnvägsstationer. Stö...Jag delar din faiblesse för järnvägsstationer. Större stationer är helt enkelt jättelika kollektivromaner. Mindre stationer är novellsamlingar.Lennart Erlinghttps://www.blogger.com/profile/09351175561973366201noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7010560543135803881.post-16377409255346830262011-07-19T05:10:19.896+02:002011-07-19T05:10:19.896+02:00Hallå flod- och sjökännare!
Man tackar för korrig...Hallå flod- och sjökännare! <br />Man tackar för korrigering och mattips. Även maken blev ju irriterad. Saken är den att det finns inte så få konstgjorda sjöar i det här landet. Också. Och dem ror folk på och tror att de är ute på landet, typ.<br /><br />Men jag är kass både på floder och sjöar. Geografi är inte min starka sida.Karin Shttps://www.blogger.com/profile/08238345634670931100noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7010560543135803881.post-64394911935083214382011-07-19T03:39:15.119+02:002011-07-19T03:39:15.119+02:00Även jag hoppade till lite och försvarar nu sjön m...Även jag hoppade till lite och försvarar nu sjön med uppslagsbokens lilla text:<br /><br />»Genèvesjön, franska Lac Léman, Lac de Genève, tyska Genfer See, Alpernas största insjö (582 km2), belägen mellan Schweiz och Frankrike på 375 m ö.h. Maxdjupet är 310 m, och volymen 89,9 km3; det djupa sjöbäckenet har bildats genom glacial erosion. Genom sjön rinner Rhône.»<br /><br />Inte precis något som låter sig göras av människohänder. Övrig text uppskattade jag!Agnetanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7010560543135803881.post-18780379934491163482011-07-18T22:15:23.225+02:002011-07-18T22:15:23.225+02:00Men snälla vän - jag har bott vid Lac Leman i 4 år...Men snälla vän - jag har bott vid Lac Leman i 4 år och kan försäkra att den är väldigt äkta.<br /><br />Det bästa med sjön är friterade abborrfiléer med pommes allumettes och ett glas Oeuil de Perdrix. Under platanerna är livet återigen värt att leva.Bengt O.http://www.karlsson.atnoreply@blogger.com