söndag 20 april 2008

Grupper på (f)icebook



Egentligen är det bara tre grupper jag känner starkt för att vara med i på facebook. Salongen är den första, det är principiellt. Inlandsisens vänner har kanske inte en flygande start, men den har i alla fall startat. Motståndet hos fransmännen verkar segt, tycker jag. Vi är för närvarande sju medlemmar. Där alltså. I själva verket är vi förstås fler.
Och så har vi då Vezlelay Pride, som till min förvåning inte har fler medlemmar än Inlandsisens vänner. Men som är en stödorganisation (grupp?) för marscherande pappor. Det är pilgrimsstöd här som gäller. Det jag tycker är så kul är namnet. Vezelay Pride.
Jag tycker att det är lika kul som Inlandsisens vänner.
Jag kan inte hjälpa det.

Annars har jag sett katalogen till den stora utställningen om Marie-Antoinette på Grand Palais. Möjligen borde man intressera sig mer för just Marie-Antoinette. Har bekanta vars barn var med i en rätt traditionell scoutrörelse (får man väl uttrycka det som) som tillbringade en natt i bön (i skift) för Marie-Antoinette.
Dessa bekanta satte in sina ungar i en något mindre traditionell scoutrörelse sen.
Det finns schatteringar av allt.
Man kan vara totalt okunnig om Marie-Antoinette liksom man kan tillbringa nätter med att be för henne.
Hur som helst, oberoende av hur man ställer sig till M-As eventuella kononisering(?) så kan man nog gå och se den där utställningen, den verkar... fin.

Själv erkänner jag att jag känner mer för sånt som porfyr.

3 kommentarer:

Carl T sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Carl T sa...

Intressanta scouter av ett slag jag känner väl till. Trångsynta vänner du har...

Jo, förresten, om man be för någon lär kanonisering inte vara det man siktar på. Man ber ju inte FÖR helgonen, enär de inte befinner sig i skärselden.

Karin S sa...

Aloysius,
Trångsynta och trångsynta... På vilket sätt menar du? Att de skrev in barnen eller att de tog dem ur just de här scouterna igen?
Jag tycker själv att både det ena och det andra verkade befogat. Man måste pröva saker och man måste kunna backa och avsluta om man inte passar in.

Men apropå trångsynta vänner, vet inte precis om motpol-gänget verkar så väldigt vidsynt. Heller.
Jag tycker att du kommit i dåligt sällskap!


Nej, man ber t i l l helgonen, så att de i sin tur ska be f ö r oss. Så långt är jag med. Just M-A är väl inte helgon, möjligen tycker en del att hon borde bli det, det kan man förmodligen be för.
Om man ska skicka sina barn i nedre tonåren att göra kan man väl i och för sig ifrågasätta.