torsdag 7 augusti 2008

Gud!

Bernur skriver om "Gud?". Alltså, jag gillar ju när folk skriver om Gud som en möjlighet eller omöjlighet, när man kretsar kring frågan. När man testar sig själv i förhållande till ett begrepp, jag gillar själva förhållningssättet i de här meningarna bernur skriver ned. Bernur skriver också om Pulver och Sömn och texten kretsar kring sömnen och vad den egentligen innebär, en av bernurs tankar är att sovrummet lika gärna kunde kallas dödsrum för det är i regel i sängen vi dör. Men i såna fall - även födelserum? - vi föds i sängar eller åtminstone på britsar (sjukhussängar är väl också sängar och det är ju i vilket fall som helst där vi dör, statistiskt sett), och med tanke på dagens debattklimat i Sverige skulle jag vilja ha det till att alltsammans kretsar kring sängen. Familje(politiken) och bildningen sker ju också där.

Men det jag fann spännande i bernurs text om sömn var som att se den som halvvägs till döden. Man vet ju inte om man vaknar egenligen. Man kan vara rädd för att sova liksom man kan vara rädd för att dö.
Och hur får man ihop det med Gud?
Jag tänker mig att man är närmare Gud då man sover och ännu närmare då man är död.
Och att ens förhållande till Gud och till sömn hänger ihop.
Det är egentligen samma förhållande.

För mig är det också ungefär lika oundvikligt, jag måste sova, även om jag inte vill, och jag har ett förhållande till Gud, även om jag inte vill det heller.
Slutligen ska jag ju även dö.

2 kommentarer:

Anonym sa...

For doe but consider what an excellent thing sleepe is: It is so inestimable
a Jewel, that, if a Tyrant would give his crowne for an houres slumber, it
cannot be bought: of so beautifull a shape is it, that though a man lye with
an Empresse, his heart cannot be at quiet, till he leaves her embracements
to be at rest with the other: yea, so greatly indebted are we to this
kinseman of death, that we owe the better tributary, halfe of our life to
him : and there good cause why we should do so : for sleepe is that golden
chaine that ties health and our bodies together.


Kanske kan ditt inlägg få mig att fixa till den text om "Schlafes Bruder" som jag grunnat på ett par år. Eller "sleep is the cousin of death" som det lär heta i modern rap.

God natt!

Bernur sa...

Så intressant. Ang. Gud (?). Min tanke var väl att det spelar ingen roll (för Gud) om vi tror eller inte. Jag har skrivit mer om Gud (?), men tappade bort usb-minnet (ja, som en full tonåring, fast jag var inte full - eller tonåring heller), fast jag lär få tillbaka det: everything comes back, som det är skrivet.
Och ja, visst är det så att vi har ett förhållande till Gud och döden även om vi inte "tror".
Och sömn ... egentligen kan man värdesätta det hur mycket som helst, men det är lite samma sak där: det spelar ingen roll hur vi "förhåller oss" till sömnen, för om vi inte sover dör vi, så det går inte att kämpa emot. Visst: jag tycker det är skönt att sova, det är bara den där stunden innan jag somnar jag fruktar. Och själva uppvaknandet. Med mera ...