onsdag 10 september 2008

ett par länkar

Jag fortsätter. Utöver att jag piskar barnen att lära sig Homeros utantill på grekiska så dansar de klassisk balett fem gånger i veckan.
Nä. Jag bara skojade.
Men ett par gånger i veckan, så. Och jag ville ha tag i öppettiderna till den här butiken, vilket inte gick. Men jag hamnade ändå i den fascination man så lätt hamnar i när man ser barn behärska något till fulländning. Är det naturvidrigt att drilla små flickor till detta? Borde de få rusa runt i de svenska blandskogarna och bröla istället, kanske dricka lite öl då och då?
Det hörs ju redan vad jag tycker. Jag är för skolning, kultivering, lärande och för all del växande. Det skulle aldrig falla mig in att tvinga ett barn till något som att dansa klassisk balett, men vill barnet själv så får det.
Och det är häpnadsväckande vad barn kan när de själva vill och är motiverade.
Så varför göra svenska vildar av dem?

Och en annan grej. När jag läste den här intervjun (rätt dålig som intervju, men ändå) så tänkte jag att jag tar upp cigaretterna, spriten och författarskapet igen när jag kommer upp i åttioårsåldern.
Fast vadå. För att skriva behövs egentligen bara en sak - egen förmögenhet.

Hej,

Inga kommentarer: