lördag 1 augusti 2009

Ungdomsbok

Har även läst två ungdomsböcker av chicklittförfattarinnan Denise Rudberg, Tillsammans och Tillsammans - andra boken, mest för att se vad det är jag egentligen sätter i min dotters händer.

Och det är klart att det här är ju inte litterärt, direkt. Ändå gillar jag det så smått. Har alltid på något sätt gillat Rudberg ända sen jag i någon av hennes böcker läste om en gammal franskalärarinna som även jag hade hade och som var jättedålig.

Fast en del frågetecken kvarstår. Vad är "alkoläsk"? Springer alla tonåringar omkring och käkar rostat bröd, pizza och varma mackor hela tiden? Dricker de bara Fanta och O'boy?
Att alla inte är så präktiga som Rudbergs huvudpersoner i grund och botten är förstår jag också. Det här är liksom uppbyggliga och spännande böcker.
Och de är inte rakt igenom dåliga.

Nu har jag börjat läsa om Mussolini.



3 kommentarer:

madeleine sa...

hej! Alkoläsk är en eländig dryck som köps på Systembolaget! Spriten kamouflerad av läsk. Inte minst tjejer som inte gillar öl dricker det. (Liksom söt starkcider) Bättre att blanda rom med cola själv (som vi gjorde) eller renat och sockerdricka (som grannhusets gubbar gjorde) eller varför inte själv blanda gin och tonic från var sin flaska..

Jorun sa...

Jag vet inte vilka sorter som är populära i Sverige, i Lux dricks en massa Bacardi Breezer av precis samma målgrupp, förmodligen är det ungefär likadant i Frankrike. Alkoläsk är ett konstigt namn, men det handlar om färdigblandad grogg på burk eller flaska.

Karin S sa...

Ojoj, det var nyheter för mig.
Ja, antagligen är det likadant i Frankrike, men inte ens DET vet jag.

Sprit och päronsoda var vad jag kom i kontakt med.