fredag 27 november 2009

Deg x 2

1. Det kära gamla förlaget hörde för en tid av sig, som läsekretsen säkert vet, och erbjöd flott 100 ex av vardera Soffa och Kiosk. Till en adress i Stockholmsområdet.
Tackar, tackar, svarade undertecknad samt angav dylik adress (vi har nu blivit insp. av Grping). Samt angav önskemål om tid för nämnda leverangs.
Inte ett ljud.
Sen kom ett så kallat elektron-brev (som ett pistolskott) där den av undertecknad önskade tidpunkten omöjliggjordes. Leverans måste ske omgående. Sa förlaget.
Vi känner dock våra löss: Ingenting händer på två år och sen måste något ske omgående.
Något sävligt svarade undertecknad att leverans torde vara möjlig tämligen omgående till tidigare angiven adress.
Ånyo inte ett ljud.

Och vad har detta med deg att göra?
Jodå, sen börjar försäljningen. Svansen kapas centimeter för centimeter och slutar som en boxersvans. Detta blir för undertecknad samt dennes ombud deg.
(Här ågår parallellt ett häftklammerprojekt.)

2. Undertecknad åbättrade sina julförberedelser idag.
Köpte det mesta såsom kaviar utan dill (för det har barnen aldrig ätit, inte heller med dill), korv, ost, pepparkakor, ren, snask, sill samt pärlsocker.
Men vi glömde deg! Färdig pepparkaksdeg!
Kollade Bonkers (same same and same again) kokbok där flera recept fanns å pepparkakor.
Sirap har vi. Frågetecken uppstod kring bikarbonat, men dessa rätades ut via googling å densamma. Samt i än högre grad då nämnda vara fanns i vanliga affären! Bicarbonate de soude! Dessutom skulle konjak hällas i degen. Detta fanns dock inte, men Armagnac åträffades och undertecknad tog detta istället.
Pepparkaksdegen synes nu vara i hamn. Undertecknad ber att få åminna om att detta är en deg som kokas fram.
Återstår nu bara själva förfarandet.

Om ni tycker att någon blivit knäpp kan jag säga att det här är bara åbörjat.
Har man en bakgrund i skämttidningsbranschen (som är mycket liten, vill vi åminna om) så har man. Gissa skämttidning.

10 kommentarer:

Rävjägaren sa...

Jag har ett fint recept med ingefära som enda krydda. Smör, sirap och socker ingår också. Kakorna blir mycket goda och rätt starka. En burk ingefara till en stor sats. Skall dela med mig av det vid tillfälle.

Karin S sa...

Här är det utöver konjaken kanel, ingefära och kryddnejlika. Det grejar jag. Men inget hindrar flera sorter, så ja, gör det!

Rävjägarn sa...

apropå konjak kom jag att tänka på något ruskigt gott, ingefärsflarn. Spröda och tunna och smaksatta med konjak och ingefära!!!

FransyskanH sa...

Mâste man ha sirap eller tror ni det kan finnas nâgot recept utan...? Ingefärsflarn lâter spännande!

Karin S sa...

Man kanske kan klara sig utan sirap men då måste man nog ha farinsocker i alla fall.
Fast det kanske finns här?

Och ja, ingefärsflarn låter gott. Go for it!

Jorun sa...

Jag lastar precis min lilla väska med kontraband: kanalljus, inläggningssill och en hopfällbar adventsstjärna.

Annars tänker jag bara på sonetter numera. Misstänker att mitt första försök kommer att refuseras eftersom det bland mycket annat innehåller orden palt, dubbdäck, hjärta och smärta. Rent metriskt tror jag ändå att det är hyfsat korrekt.

Karin S sa...

Jorun,
Vem kan refusera dig? Du har ju en blogg? Ser fram emot dina sonetter på densamma!

Jorun sa...

Eftersom ingen annan gissar så säger jag att jag tror att du konstruerade lustigheter på Blandaren när du inte ritade takstolar på arkitektutbildningen.

Karin S sa...

Jorun,
Rätt igen!

Jorun sa...

En sonett har blivit färdig, den mer seriösa till kursen är under konstruktion.

http://talkie.blogspot.com/2009/12/livet-rodel.html