fredag 10 december 2010

Ça y est!

Apropå Bengts kommentar (här på Blott Sverige) om PISA:

Jag anser att vi i Sverige har lyckats med vår skola på ett plan där de flesta andra länder är långt, långt efter. Vi har en skola som utbildar självständiga, modiga och starka barn som blir kreativa, ansvarstagande och engagerade vuxna. Det unika försprånget riskeras i en "kunskapsskola" där kunskap om fakta (som två veckor senare kan vara borta) är det enda målet.

Skriver alltså, bland annat, bloggaren "Jämlikhetsanden".

Hördu, Jämlikhetsande, vi är ett litet gäng utlandssvenskar med stor erfarenhet av skolor i andra länder än Sverige.
Vi håller inte med dig.
Däremot är vi intresserade av på vilka grunder du gör det här uttalandet. Internationella erfarenheter? Bra/dåligt med dem? Vilka (få) länder ligger då före Sverige i denna så centrala fråga?

mvh,

3 kommentarer:

Bengt O. sa...

Ja precis! Dessutom tror jag att 1 + 1 = 2 även om ett par veckor. Men det är klart, har det ändrats kan man ju alltid googla.

annannan sa...

Samma debatt i Portugal. "Eduques" kallas språket man talar när man lägger tonvikten på färdigheter och inte på kunskap. Kan vara lika rätt som fel, kan man säga. Det vill säga, kunskap utan färdigheter är rätt magert. Men färdigheter utan kunskap är inte heller mycket att hänga i julgranen.

Karin S sa...

Bengan, det tror jag med. Men tack och lov för google, för man kan aldrig vara säker.

annannan,
Jo, den här diskussionen finns i Frankrike också, liksom den om ändrade "metoder" som man säger här, särskilt för läsinlärning.
Det verkar ju vara ett rätt stort problem, att färre barn helt enkelt lär sig att läsa ordentligt.

I Frankrike finns dessutom exakt samma tendenser som i Sverige, men eftersom det franska systemet fortfarande är tämligen elitistiskt, så fungerar det, som jag uppfattar det, bättre för både riktigt duktiga och medelduktiga elever. Mina barn förutsätts vara ambitiösa, redan i högstadiet i den skola de går i nu till exempel.
Otänkbart i den högstadieskola jag gick i...

Men för de svaga eleverna är det franska systemet förmodligen om möjligt ännu sämre än det svenska. Men det ser ut att jämna ut sig på sikt, med båda ländernas sakta dalande i t ex PISA.