söndag 3 mars 2013

3 mars

Har köpt en packe böcker med tyskaövningar, dem ska sonen göra på sportlovet. Han har luckor, ju. Han har dessutom lovat att göra dem.

Dottern är just nu i den fasen att hon ska söka till universitet och högskola. Det hela görs på något centralt vis (på nätet), alla elever som nu går i avgångsklass i gymnasiet fyller i en lista med sina önskemål, max tolv stycken, sen jobbar en jättestor maskin en stund och sen spottar den ut resultaten. Vet inte hur många miljoner eleverna är, men i alla fall ett par tror jag. Några skolor (två kategorier, de bästa och de dyraste) ligger utanför maskinen.
Och sen finns det en miljard prioriteringar och taktiska grejer man ska tänka på.
Dottern påstår att hon vill läsa juridik. Jag vet inte hur många universitet det finns i Paris där man kan läsa juridik, men med tanke på att det finns nio skolor som erbjuder arkitektutbildning så lär det väl vara fler som erbjuder juridik.
Nu är min mans familj en familj där det finns en hel del jurister, och en del kusiner läser juridik så hon lär väl göra som de. Gissar jag.
Frågade henne om hon kollat i en kursbok och om hon fattade vad som stod där. Tyckte nog att hon svävade en del på målet, men hon påstod sen att jodå.
Undrar lite hur det här ska gå.

Yngste sonen och hans far jobbar på. Liksom jag själv. Jag jobbar med min litterära franska. Sån kan man aldrig få för mycket av.
Blir ändå mer och mer förtjust i google, för att inte tala om wiki. Okej, Bengt O, den har ibland dåliga/felaktiga artiklar. Men som översättare är den oslagbar. Ta t ex en sån sak om äng, sankmark, våtäng, kärr och myr. Ja, inte vet jag vad såna grejer heter på franska. Men då tar man det svenska ordet på wiki, och i listan över andra språk går man in på den franska och får allt på ett bräde.
Gäller rullstensåsar och moränkanter (eller vad fan det hette) som endast finns i Finland. Isens kant, alltså. (Ja, jag hamnar alltid i studier av inlandsisen när jag skriver på franska, det beror på att jag skriver om själva landskapet, ju.)
Landhöjningen, rubbet.
Man borde skriva något där svaret på gåtan är landhöjningen, känner jag nu.

I alla fall. Jag knogar på. Det gör vi allihop. Våren är på väg, det mesta är rätt bra. Hej.

9 kommentarer:

Gabrielle Björnstrand sa...

Kul att höra från dig igen,
jag visste väl det - att du skriver och knogar. Inte knugar då.

Wiki är bra - agreed. Jag har också använt den på språk, lätt, snabbt och ömt höll jag på att säga.

Här stormstyrka i byarna, gnisslande tak, rasslande och tåg, små mörka fåglar som piper till.

Lennart Erling sa...

Ja, roligt att du är tillbaka. Dessutom med landhöjningen. Ute i avlägsna delar skogen idag fanns rester av inlandsisen kvar. Tror jag.

Karin S sa...

:) tack för påhälsningarna, på en helt felaktig wikisida (fransk om ålands skärgård) stod det att de sista resterna av inlandsisen försvann för 700 år sen.
Så det kan nog stämma, Lennart !

Gabi, pipande fåglar är kanon.

Magnus sa...

Mmm, när det gäller direktöversättning av termer är WP oftast utmärkt.


Och visst finns det lysande artiklar - sen finns det också rena konstigheter i mängd. I den engelska artikeln om Björn Borg stod det under lång tid, ett par år faktiskt, att han bara några månader efter förlusten mot John McEnroe 1981 var ett mentalt och fysiskt vrak, närmast borderline. Där måste flera olika rykten ha spelat in, plus somliga redigerares önskan att få in saftiga saker i artikeln. Man får gå efter linjen att inte köpa det som står på Wiki rakt av, oavsett om någon har letat upp en källa för det.

Bengt O. sa...

@Lennart. Visst. Och i det inre av Härjedalen har man hittat spår av djur som mycket påminner om mammutar.
(Om någon inte tror på detta så vänta bara tills i eftermiddag då jag hunnit lägga upp det på wikipedia.)

;)

Lennart Erling sa...

@Bengt O. Efter att ha konsulterat den tryckta versionen av Nationalencyklopedien, Svensk uppslagsbok och Nordisk familjebok (Ugglan) så är jag böjd att tro att det bara var fruset smältvatten ute i skogsvägsbackarna... ;-)

Magnus sa...

Jag ändrade en gång - på skoj, och som ett test - namnet Marcel Petiot i en lista över "French criminals" till - Marcel Proust, och behöll "serial killer". Det rättades inom 12 timmar, på förekommen fråga svarade jag "of course he is, look at his face. He's got just that look about him!" ;)

FransyskanH sa...

Hej! Bara en liten torsdagshälsning och länk: http://ordochingavisor.se/2013/03/07/last-i-januari-februari-2013/

Karin S sa...

Hej Fransyskan!
Kul att se att man har läsare och läsare av läsaren helt enkelt. Tack !