lördag 5 april 2014

Fait divers

Diskuterade svensk skola igår igen, och kom fram till att svenskarna aldrig kommer att få ordning på sin skola igen. Det finns inte en sportslig. Och det ligger i själva kulturen, den kunskapsföraktande och extremt materialistiska kultur Sverige håller sig med.
Ekonomi däremot är man väl hyfsat bra på. Svensk industri och svenska banker sköts liksom bra. Dit lyckas man fortfarande locka de bästa studenterna. (Dock inte till politiken, men det var ju ingen nyhet. Minns att Charlie gjorde en liknande uppställning, men hittar inte den pga ingen sökfunktion på bloggen.) Det blir framför allt effektivt.
Men nu har man ju, i Sverige, fått för sig att sköta hela samhället enligt samma metod och det går ju sådär.
Fast vad gäller skolan tror jag att det bara är en del av ett jätteproblem.
Men, som sagt, jag tror aldrig att den svenska skolan blir särskilt bra. Möjligen lite mindre dålig, fast inte ens det är säkert.
Medan Frankrike däremot då aldrig kommer få ordning på sitt budgetunderskott. Här är man nämligen inte effektiv och politikerna är topputbildade men sällan ekonomiskt sinnade.

Ja, kära nån. Man kan undra vad som ska hända med Europa.
Bengt gör en redig insats för att svara i den påpassligt döpta bloggen Euroflarn.

Om ni vill göra nåt roligare kan ni kolla på foton här. Det är jag som har tagit dom. Har jag sagt det förut? Ett sammanhang för dåliga foton projektet.
Jag är själv lite förvånad av vad som framtonar (om man säger så), det ser ut som att jag bor i en så gott som helt folktom stad. Lika gles som Stockholm. Och det, kan jag säga mina vänner, är ett bravurnummer.
Hej.

6 kommentarer:

Gabrielle RW sa...

Aldrig? Nej, men det kommer säkert att ta massor av tid att få ordning på den svenska skolan. Lena Andersson har en artikel i DN i dag om hur man lär sig saker och behovet av lugn och ro och ordning i klassrummet. Det finns vad jag förstår en hel del brister på det området också här. Tyvärr.
http://www.dn.se/ledare/kolumner/lararen-ar-ingen-trollkarl/

Karin S sa...

Hello Gabrielle,
Kollar Anderssons text.
Massor av tid, säger du. Men det är just där skon klämmer, tror jag.
Nu kollar jag.

Anonym sa...

karin

roligt att du skriver mer igen på din blogg.. dina reflektioner är uppfriskande. de blottlägger sverige på ett sätt man sällan ser.

vad gäller lena andersson… nej, jag säger ingenting.

allt gott!

einar

Karin S sa...

einar, hej

Vad gäller Andersson så har hon väl rätt, men att man ska behöva skriva det i tidningen? Det gör mig beklämd.
Tack annars för uppmuntrande ord.

Bengt O. sa...

Även OECD:s experter kom ju fram till att det behövdes ordning, inget skolk, krav och uppställda mål. Detta publicerades i DN under rubriken: Lärarlönerna behöver höjas.

Någon vänlig forskare sade till DN att det var betänkligt att så många elever kände sig störda i klassrummet. Han sa inte att det var betänkligt att så många elever stör i klassrummet.

Jag håller med dig i vad du säger om kulturen. Den har lett till en ansvarsabdikation på alla fronter som jag tror är extrem i Europa.

Karin S sa...

Bengt O,
Är benägen att hålla med dig om det där extrema vad gäller ansvarsabdikernandet. Samma tendens finns ju här, och säkert på många håll. Men det har gått otroligt långt i det svenska samhället.

Vad gäller lärarna sa min mor lakoniskt att dom blir ju inte bättre för att dom får högre lön.
Vilket förstås stämmer. Det ska mer till.

Men det ska ändå bli intressant att se vad som händer efter valet. Ska politikerna då bestämma att barnen måste vara tysta och lyssna på läraren, att de måste komma i tid och att de måste ha med sig penna och papper? ;)