onsdag 21 maj 2008

Hajar


Såg ett program om hajar för ett tag sen. Farliga hajar tror man ju inte finns i Medelhavet, men det visade sig vara fel, enligt programmet. I östra "hörnet" av Medelhavet förekom ibland vit haj, ni vet den där jättefarliga sorten som i filmen Hajen. Tydligen har de kommit in via Suez-kanalen.
- Men det var ju där vi simmade som mest, utropade maken. Det hade jag ingen aning om!

Och är det inte en bra bild för hur det antagligen är, själva livet? Man simmar lugnt i Medelhavet, man gör det hela livet, och man hade inte en aning om allt som kunde ha hänt?

12 kommentarer:

Charlie Truck sa...

Min dotter har frågat mig säkert tre gånger den här veckan om hajar finns på riktigt? Hon tycker det verkar mycket suspekt, som monster ungefär. Sist jag svarade jakande replikerade hon:
- Varför då?

Karin S sa...

Ja, det kan man ju fråga sig. Där gäller det nog att inte krångla in sig för mycket i svaret. Inte börja tala om evolution och näringskedjor och annat, för vadå.
Varför finns hajar? Varför finns vi?

Bernur sa...

den där affischen hade jag på väggen i mitt sovrum: mina kompisar retades och sa att det var tjejen i bikinin, men jag sa att jag såg bilden symboliskt och metaforiskt - vi simmar på ytan helt oskyldigt, ovetande om vilka faror som lurar under ytan.
filmen har jag nog inte ens sett.

Anders Sparring sa...

Du Karin
Min tjej Mimmi ska skriva uppsats på ämnet "KF:s takterass, och beställde material i ämnet.
Och fick en uppsats sänd till sig författad av vem tror du..

Karin S sa...

Anders,
Fantastiskt!
Jag hade ett helsicke med den där uppsatsen, uppsatser är nog inte min grej. Först skrev jag den mycket vidlyftigt, drog in allt möjligt jag tyckte var intressant och sen fick jag göra om den. Då tog jag bort de värsta spekulationerna, skrev av mer av vad andra hade skrivit och då blev den godkänd.

Problemet, som jag minns det, var att det inte fanns så jäkla mycket material. Ulla Bodorff, som jag har för mig ritat alltsammans, har inte lämnat efter sig sitt arkiv. OM JAG MINNS RÄTT ALLTSÅ.
Om jag skulle göra om det idag skulle jag nog försöka ändra ämnet till något i stil med KFs takterrasser i ljuset av internationella tendenenser eller nåt. För att få med Corban och alla de där teorierna jag en gång hade.

Hur som helst, kul! Och hälsa Mimmi!

Anonym sa...

Ja så här va': Hajar (och krokodiler) är utrotningshotade djur. Nu undrar jag om det verkligen vore en sådan fruktansvärd katastrof om de utrotades? Jag vet ju att, precis som i alla dynamiska system, ett vacuum i ecosystemet skulle fyllas upp med någonting annat, vi vet väl inte riktigt vad. Men värre än dessa vidriga bestar kan det väl knappast bli?

Det är mycket prat just nu om artskydd osv. Undrar hur mycket som är rationellt och hur mycket som är religion? Skulle vi verkligen sakna den malaysiska vårtmusen om den försvann? Inte jag i varje fall.

Ang film: "Jaws" 1 var ganska bra, sen kom det ju en massa uppföljningar, den ena värre än den andra. Den bästa marina skräckfilmen var, enligt min mening, "Orca, the Killer Whale" om en späckhuggare som hämnades mordet på sin späckhuggerska genom att sätta eld (!) på fiskarbyn där missdådarna bodde.

Ja, det var bara det jag ville säga.

Anonym sa...

Jag ville bara säga att hajars föda inte består av människor, de gånger hajar attackerar människor är ifall dne är skadad eller tror att människan är en säl (t.ex om människan surfar, underifrån påminner brädan om en säl).

Det är fler människor som dör av nerfallande kokosnötter än av hajar, hajar är ett otroligt djur som levt innan människan kom till och kommer antagligen leva efter att människan dött ut, tack vare dess fantastiska egenskaper.

Jag vill inte leka snille eller något sånt, jag ville bara påpeka att hajar är inte mer monster än vad människor är.

Anonym sa...

Hajar är faktist ett missförståt djur. det e ju inte deras fel att dom inte ser så bra eller? Det är precis som ciitrus sa. Ja håller med honom helt och hållet. Hajar är farliga men dom har överlevnadsförmåga. ja säger inte att man ska hoppa i vattnet och bli bästa vän med en haj. :D

Anonym sa...

gah nu måste jag svara bara för att jag hittade det, trots att det tydligen är ett gammalt inlägg.

i alla fall. hajar är, som sarah sagt, ett missuppfattat djur som faktiskt skyggar undan om en människa kommer och skulle den se din skugga och tro att det är en säl så biter den för att smaka. när den märker att du inte är en säl eller sköldpadda, eller vad den äter, så släpper den mest troligt.

det är folk som tror såna här saker om hajar som är en av anledningarna till att 90 procent av hajarna har försvunnit. självklart andra saker.

och visst om hajarna dör får vi kanske något annat, men vem vet vad det är? något som kanske faktiskt äter människor för att de gillar det? något som inte är rädd?

se på sharkwater och inse att hajar inte gör något om man inte provocerar dem. och inse vilket problem vi står för.

Anonym sa...

Jag var helt galen i hajar när jag var liten, dem är så otroliga djur och jag måste hålla med Ciitrus. Det är sällan människor blir bitna av hajar och uppätna av hajar. Dem kanske är skadade som sagt och kanske tror att människan är en säl när dem ligger på surfbrädan. Enligt mig så är filem Hajen en film som sätter spår i människor som tillexempel mig själv även fast jag vet att dem inte anfaller i vanliga fall men när vi är ute med vår båt och sånt så är den knappt att jag vågar bada för att jag tror att en haj ska komma även fast det är sötvatten.

Om hajarna skulle dö ut så skulle inte ekosystemet gå runt. Om dem dör ut vem vet om det kanske kommer någon ännu skräckinjagande varelse?

Tillslut så måste jag säga att i Japan är det populärt att äta hajfenor, men det är rent djurplågeri. Dem fiskar upp en haj, skär av fenorna och sedan kastar ner hajen i vattnet igen och då dör dem eftersom dem inte kan simma utan fenor. Inte undra på att hajarna är utrotningshotade.

Anonym sa...

Död åt alla som äter hajfensoppa!!!!!! Och, hur kan har någon mage att klaga det minsta på hajanfall när vi mäniskor dödar flera miljoner hajar varenda år?

Men vad är det ny yrar om att det kanske kommer något annat läskigt djur om hajen dör ut? Det är ju inte vetenskapligt resonerat. Däremot kommer ekosystemet påverkas, sälar frodas vilket skulle lett till ett mindre antal fiskar. Grejen är att nästan alla djur på jorden spelar en viktig roll och om de dör ut får vi hemska följder.

Viktor sa...

För det första så ska man komma ihåg att hajar var här före oss människor och att vi på sätt och vis inkräktar i deras rike.
Om en alien hade kommit till vår planet som är vårt rike så hade vi inte direkt trott att han vill nog bara lära oss att flyga, nej vi hade varit tvivelaktiga mot honom.

För det andra så ska man alltid ha i åtanke att av alla människor som badar varje år bland alla hundra hajar som finns överallt så är det ca 100 stycken som blir attackerade varav ca 4-5 personer dör av attaken. Det är större risk att sätta sig i bilen och köra till jobbet.

För det tredje så ska man inte sluta bada bara för att man råkar få reda på att det finns hajar i alla vatten, man ska ju givetvis inte ge sig ut där man vet att hajar brukar jaga om man inte vet till hundra procent hur hajar beter sig. Där ska också tillägas att inte ens de bästa marinfotografer ger sig ut i ett jaktstim utan åtminstonde brynja.

Slutsatts:
Har man badat i havet hela sitt liv men inte blivit attackerad trots att hajarna har simmat rakt under en hela tiden så behöver man inte vara så rädd.