fredag 3 april 2009

Moralfrågor

Merete Mazzarella bloggar numera på den ointagliga sajten dixicon (well, det ska vara k, men det blir roligare med c - på franska). Man kan inte kommentera (eller jag kan inte i alla fall, trots att jag har konto hos wordpress), så jag undrar lite varför de kallar det hela för blogg. Men strunt samma, där finns även andra intressanta "bloggar".
I detta inlägg funderar hon på bonusar och inställningen till bonusar, och även den förändrade inställningen till bonusar. Eller i största allmänhet till förmåner och ansvar.
Och det är ju den förändringen vi alla ser, människor i toppen har ingen som helst spärr för att ta emot dessa bonusar eller förmåner, de verkar heller inte känna något ansvar alls för sina mindre lyckligt lottade medmänniskor - till skillnad från forna tiders överklass eller för den delen välbärgade borgerlighet.
Och det är denna brist på moral, som man ju faktiskt ser så gott som överallt idag, som man kan undra över. Vad beror det på?
Tidigare hade överklassen (enkelt uttryckt) en viss koll på att den faktiskt var överklass. Allra tydligast kanske i brukssamhällen där en hel by var beroende av ett och samma bruk för sin försörjning. Eller för all del på landet?
Industrialismen slog väl sönder en del av det här, men, som Mazzarella konstaterar, på sextiotalet trodde man fortfarande att samhället skulle bli mer jämlikt. Det är väl ingen som tror längre. Snarare handlar i viss mån politik om hur man ska bromsa de ökande klyftorna. Men bara delvis.

Jag förmodar att en del av förklaringen är att dagens överklass (LO-tanten t ex) faktiskt inte har någon som helst pejl på att hon tillhör överklassen. Och gissningsvis många med henne. Ett samhälle där typ nittio procent av befolkningen har gjort "klassresor" har förmodligen i stor utsträckning nollkoll på rötter och just klasstillhörighet - i den mån den finns.
Historielösheten, den sociala rörligheten och nittonhundratalets enorma tillväxt i väst, skulle vara delar av förklaringen.

Och just Mazzarella är en intressant exponent för det där jag är ute efter, en människa med djupa rötter i en bildad borgerlighet (vad det verkar av hennes böcker i alla fall) och fortfarande med just bildningsideal, men som samtidigt levt exakt ett sånt liv som den borgerlighet som gick åt vänster på sextio- och sjuttiotalen gjorde.
Man röstade vänster, man skilde sig och inledde nya förhållanden. Man hade inte så många barn. Man satte helt enkelt de egna projekten framför det som tidigare varit det självklara borgerliga projeket: familjen.

Om Mazzrella och hennes generationskamrater idag är förvånade över vart det hela (samhället) tog vägen kan man i viss mån förstå det. Men, man måste nog också konstatera att det var de som beredde vägen. Nåja, kanske inte för bonusarna och den borttappade moralen - men lite jo, i förlängningen. Är det medskick man får som barn att det individuella projektet så är det i det närmaste omöjligt att idag ändra uppfattning.

Och det var ju vad vi fick.

Uppdatering: Den här frågan tangerar den diskussion jag förde här, det vill säga kring antologin Empati och engagemang där ungefär samma generations kvinnliga journalister skrev om den banbrytande gärning de var med om att genomföra då "insidan blev utsida" på sjuttiotalet, en generation som var med att bryta mark men som sen verkar väldigt oförstående för konsekvenserna.

Uppdatering 2: Nu lyckades jag kommentera på dixikon, så jag tar tillbaka all tidigare ironi. Flera bra bloggar där, rekommenderas.

9 kommentarer:

Wu sa...

Av någon egendomlig anledning tänker jag så där av bara farten på Sven Lindquist när han för ett antal år sedan "förklarade" Förintelsen som en trivial kamp om mat, för denna bristvara i kristider: ju färre att mätta desto lättare uppgiften...
Någon annan "förklarar" att en ansenlig "procent" av Europas folk rånades helt lagligt, under en tidepok som var tillåtande, - milt uttryckt. Följt på detta kunde så tyskarna rånas i västra Polen, polackerna i västra Ukraina osv.
Idag rånas företagen, avtalsenligt.
Samhället rånas på den moral du pratar om... fast, hmmm: moral?
Det kanske är så att bonuskarusellen bara är samma gamla tillåtande attityd till "före-tag-samhet", dvs "ta för sig den som kan"...
Surt sa räven, tänker man. Finns det någonstans där man skulle kunna ta för sig rejält? Inte? Ja, då äger man inte "ta-för-sig-samhet", saknar dådkraft helt enkelt. Så det så.
Tänker jag så där plötsligt en smula cyniskt.

Karin S sa...

Wu,
Sven Lindqvist har jag lite svårt för, inte av den anledning du tar upp här och som jag inte kände till heller, men ändå.
Men jag är inte säker på att han har med det här inlägget att göra.

Om jag tolkar dig rätt så menar du på ett ungefär att omoralen (i brist på bättre uttryck) är konstant, den bara visar sig på olika ställen, så att säga?

Nu tänkte jag väl i första hand på Folkhemmet igen, och hur det upplöstes. Men för all del, andra faktorer än de jag raddade upp hade säkert med saken att göra. Däribland de två krigen.

Apropå ingenting eller snarare annat, så läste jag baksidestexten på Imres senaste i en bokhandel idag, där hävdade han (Imre) att Förintelsen inte var en följd av antisemitism utan av en jädra bra organisation.
Det är väl i stort sett bara han som kan säga det utan att få på tafsen, men man bör nog läsa boken. Essäer skulle det visst vara.

Lennart Erling sa...

Jag måste bara säga, även om det inte har med inlägget att göra, att Sven Lindqvist absolut inte förklarat Förintelsen som en trivial kamp om mat, men väl i "Utrota varenda jävel" pekat på att den ingår i den långa traditionen av imperialistiska folkmord.
Och att Förintelsen var ytterst välorganiserad, omöjlig utan det modern administration och byråkrati, kan man läsa om i Zygmunt Baumans klassiska "Auschwitz och det moderna samhället".

Wu sa...

OK, Lennart, jag uttryckte mig möjligen lite för lättsamt, men sanningen att säga så var det just "Utrota varenda djävel" jag syftade på och det av den anledningen, att en "tradition av imperialistiska folkmord" kanske inte alltid skall utgöra ett filter applicerbart på allt skeende.
Att just kamp om föda angavs iskallt som ett av skälen till slakten på judarna upplevde jag ytterst störande då.
Den av Karin debatterade upplösningen av Folkhemmet kan möjligen också omfattas av en besläktad parabel: nu när folkhemska massor blivit mätta, när organiserad ingenjörskonst (illa organiserad) tillhandahåller nya hungrande massor på kö till grytorna visar det sig att allt mindre finnes det där att ge. De som kan tar för sig.
"Tag för dig så länge det finns att få", imorgon kan vara för sent?
Inte särskilt imperialistiskt med feta bonusar, bara girigt så länge det håller... Det tillåtande klimatet kamoufleras elegant med invandringsproblematik, ökande islamiseringsinslag, bränder på Rosengård... och "gated communities" där sådant är möjligt.

Karin S sa...

Lennart,
Jodå, att Förintelsen var välorganiserad vet jag. Gitta Sereneys (stavning...) intervjubok med Speer visar ju också det med all önskvärd tydlighet.
Grejen är väl liksom att påstå att det hela inte hade med antisemitism att göra. Alls. Det är rätt skruvat? Samtidigt som han säkert får ihop det.

Samtidigt: När Primo Levi grubblar över orsakerna till tyskarnas behandling av dem (judarna) i lägren kommer han inte på så många andra förklaringar än djupt rotat förakt och hat.

Men båda utsagorna kanske kan finna en sorts gilighet, parallellt liksom. Det jag verkligen gillar med Kertesz är hans förmåga att se de stora sammanhangen och att på så sätt göra det obegripliga begripligt, men inom en skönlitterär ram.

Vad gäller Lindqvist kan jag inte gärna ha någon uppfattning om hans utrotande. Jag har svårt för karln, som sagt var. Men det hör nog inte hit.

Och Wu,
Jag håller nog med dig om att just det här folk inte självklart skriver in sig i en rad av IMPERIALISTISKA folkmord. (Även om Hitler drömde om imperium så blev det ju inget.)
Dock får man nog skriva in det i en rad av folkmord, större eller mindre, typ. Även om det inte är särskilt rolig sysselsättning.

Bodil Z sa...

En oväsentlighet: Det går att kommentera hos Dixikon. Om jag lyckas, så betyder det att alla kan.

Karin S sa...

Ja, det borde det ju göra, för mig står det dock att man måste vara inloggad, jag loggar in med mitt wordpresskonto och då står det fel användarnamn eller nåt i den stilen.

Så hur gör du?

Bodil Z sa...

Ja, hur gör jag? Eller hur gjorde jag? Först klickade jag på att jag glömt mitt användarnamn eller lösenord och då fick jag veta att jag inte hade något sådant att glömma. Efter det hittade jag på ett nytt och då gick det.

Karin S sa...

Hm, jaha. Jag får väl testa igen...