onsdag 17 november 2010

Bokpaket

Jag funderar på mina romaner. Lite puckat för de är ju som de är, men i alla fall, nu har 12 ex av Arnes kiosk anlänt till Zagreb! Bodil befinner sig ju där och undervisar i svenska och hon bestämde sig för att hennes studenter skulle läsa en av mina romaner.
Eftersom jag har en reserv av romaner i Bollmora (Tack till Albert Bonniers makuleringsapparat!) så skickades ett ex per student som läser svenska på femte året.

Och nu frågade min dotter om hon borde läsa mina romaner. Nja. Men i alla fall, Arnes kiosk handlar om unga människor, sa jag. Den gordiska soffan handlar om vuxna människor och, nu kommer jag bort från ämnet i det här inlägget, En underbar roman (som alltså är den jag håller på och jobbar med nu och som kommer ut i maj -11) handlar om en gammal människa och ett barn.
Och om transmissionen, som man säger här.
Överföring, säger min mamma, men då handlar det om bankgrejer. Vet inte om man överför så mycket annat än pengar i Sverige. Eller?

Nä, nu får jag bestämma mig. Vad handlar det här inlägget om egentligen? Jo, om att tolv studenter i Zagreb ska läsa Arnes kiosk. Det tycker jag är grejt.

Hej

8 kommentarer:

Den här soptunnan har fler läsare än din blogg sa...

Arnes kiosk är en väldigt bra roman som jag tror kommer glädja studenterna i Zagreb. Därmed inte sagt att Den gordiska soffan inte också är en bra roman. Mera heja på liksom: Jag hejar på dig i din litterära gerillakamp!

Och jag ser fram emot En underbar roman.

När kommer deckaren om vad som egentligen händer mellan Hägg och Syrén?

/Sopis

Karin S sa...

Sopis,
Ja, Kiosken måste ju vara bättre för studenter och unga människor, eftersom den handlar om såna.
Så jag tror också att det var bra. Soffan är bra för medelålders deprimerade människor, typ.

Men, till den seriösa frågan om vad som egentligen händer mellan Göran och Göran (Hägg o Syrén)?
Det är ett kollektivprojekt med Bengan (Bengt O), en klassisk deckare med radarparet Hägg och Syrén i täten. Kanske politiska implikationer (Bengan), kanske mer modernt med juggemaffia och Dressman Kod (jag). Eller en blandning.

Orkar inte själv och Bengan är bra på många sätt. (Kan historia rätt bra t ex, bra med tanke på juggemaffia.)

Hörs,

Karin S sa...

Fan. Jugge Maffia ska det förstås vara.

Den här soptunnan har fler läsare än din blogg sa...

Tänkte väl det, men visste inte om jag ville säga något.

/Sopis

e askestad sa...

karin,

uppskattade båda dina romaner mycket, arnes kiosk i synnerhet, som hade en komposition som i sin (mer logiska) enkelhet tilltalade mig. jag har sällan läst förälskelsen/passionen - detta underbara, detta samtidigt verkliga och drömska - bättre beskriven; utan teatraliska åthävor - rakt upp och ned och ändå rikt och suveränt lyhört.

jag läser sällan romaner nu för tiden, men dina kunde jag inte annat än läsa i ett sträck. två väl använda nätter.

ser fram emot fortsättningen.

allt gott

einar

Karin S sa...

Tack Einar!

Bodil Z sa...

Hej Karin,
idag var det "julklappsutdelning" här på "fakulteten" i Zagreb (jag ska låta bli att skriva ordet "universitet" på kroatiska här) och studenterna tindrade med ögonen och gladde sig åt de till och med fått den inbundna varianten. Nu läser vi och hoppas på ditt besök i januarikylan. Kanske kommer min unga kollega Janica också (om du kommer alltså). Och jag känner mig förstås glad och andrastegsstolt över det hela.

Tack!

Karin S sa...

Bodil,
Så roligt att de gillade själva böckerna, innehållet får man väl ta senare.