söndag 4 september 2011

Turism

I morgon börjar skolan och jag får inte in P1 på min telefon. Igår hade jag dessutom slut på min anslutning till internet varannan sekund ungefär. Jag började förbereda mig på ett liv utan uppkoppling, typ. Bara telefonblippande, och det blir rätt jobbigt. Beklagade mig för mannen som lät förstå att det nog var dags för en ny dator. Men så funkade den igen idag och jag tänkte att den hade lagat sig själv. Nästan läge för Halleluja. Fast så visade det sig att maken hade omstartat freeboxen. Ja, vi har freebox här, disajnad av Philippe Starck. Googla om ni inte tror mig.

Det har varit åskväder och picnic. Picnicen tillsammans med en fransk familj som var i Stockholm i somras. Vi träffade dem utanför Wasamuséet, om det är bekant. (Här i eliten stavar vi kvalitet och museet lite fel, det ingår.) Vi käkade lunch på Blå Porten och sen var vi på Gröna Lund. Hemskt. Men i alla fall. Sen åkte de till Grinda där de hade hyrt hus tillsammans med en annan familj.
Idag utvärderade vi. De tyckte att det hade varit underbart, trots inget rinnande vatten i stugan (kran att dela med två andra stugor) och trots mulltoa. Och små sovrum och våningssängar - det brukar de ha svårt att hämta sig från, fransoserna. De hade fiskat och varit tvungna att rensa fisk hela tiden, svårt utan rinnande vatten, sa de. Görs direkt på stranden, sa jag. Och så hade de paddlat kajak och läst böcker men det fanns inget vin att köpa på plats och nästan ingen mat. Och på det stora hela konstaterade vi att Stockholms skärgård inte är ett dugg anpassad till utländsk turism. Min kompis hade haft jättesvårt att öht hitta något att hyra att bo i. Och det där med mulltoa och våningssäng... Och sen båtarna som inte gick så ofta.
Ändå var det som sagt nöjda.

Känner en spansk familj som gör samma sak. Hyr en stuga i skärgården i fjorton dagar och bara lägger nät hela tiden. Bastar och lägger nät och gillar att det inte är en katt där. Inte ens en väg att dra rullresväskan på.

Kanske kan det aldrig bli bättre. Odd sydlänningar som tar sig upp till Sverige för att de gillar det oanpassade. För ändrar man på det så blir det ju som vanligt. För dem. Och då kan de ju lika gärna stanna hemma.

Inga kommentarer: