lördag 15 juni 2013

Vad är en förintelseförnekare?

kan man undra apropå Tyresös Miljöpartis syn på saken.

Bakgrunden står expo för. Expo är visserligen i första hand inriktat på att granska högerextremism i Sverige, men vad gäller just förintelseförnekande går höger- och vänsterextrema åsikter ibland ihop. Exempel ges i wiki-texten om Robert Faurisson, den kanske mest kände i den här svängen.

Men den inledande frågan i just det här fallet ställer jag apropå Åke Sandin, tidigare aktiv i Svenska Freds och numera endast i dess lokalavdelning TUFF. Ansvarig för Tyresös närradio där både det ena och det andra har sänts.
Expo går här igenom Sandins och TUFFs olika turer grundligt.
Det framgår att TUFF och Sandin har lyckats få till det med i stort sett alla förintelseförnekare som figurerat i media i Europa de senaste, säg, tjugo, trettio åren. Radioprogram har gjorts liksom intervjuer.

Och nu har Svenska Freds centralt reagerat, efter en artikel i Tyresös lokaltidning där den här soppan presenterades. Man kan fråga sig om det var första gången. Tidigare när jag googlat på de här figurerna så har informationen varit knapphändig och länkarna legat långt ned på sökmotorernas sidor.
Men nu kom alltså infon till alla Tyresöbor gratis i brevlådan.

TUFF har efter det tydligen haft någon sorts "krismöte", och hör och häpna, återigen tar man Sandin i försvar och säger att man "vet" att han inte är antisemit och att han inte är förintelseförnekare.
Och då undrar jag i mitt stilla sinne om man i TUFF vet vad en förintelseförnekare faktiskt är.
Mig veterligt handlar det aldrig om att blåneka. Utan det är just det här Sandin ägnar sig åt som är grejen. Man "ifrågasätter" siffror. Man påstår att sanningen inte helt kommer fram. Man understryker en del och förtiger annat.
Ordet kan låta missvisande, det inser jag med. Ungefär som man ibland får höra att antisemitism skulle innebära något annat än judehat. Visst, det finns andra semitiska folk, men ordet används idag om judehat.
Samma sak med förintelseförnekare, som det mig veterligt inte finns så väldigt många av i Sverige. Dock tycks de som finns, Europa igenom, ha fått en fristad i "Gröna sköna Tyresö", där alltså nu även mp (utöver TUFFs hårda kärna) uppmanar Tyresös moderater (lokalbladet är tydligen moderat) att sluta ägna sig åt "smutskastning" av Åke Sandin.

Jag ifrågasätter inte svensk yttrandefrihetslagstiftning.
Åke Sandin och hans gäng får förstås uttrycka vilka åsikter, sanningar och lögner de vill. De har tur, de bor inte i Tyskland eller Frankrike till exempel, där hade de hamnat i finkan.
Men, jag ifrågasätter starkt att "Gröna sköna Tyresö" ska låna ut sitt namn till en lokalradiostation där Åke Sandin har fria händer.

Låt honom hålla till på sin blogg, så länge google nu står ut med honom. Den länkar jag dock inte till, nån måtta får det vara.
Det räcker gott med de gröna sköna förintelseförnekarna i Tyresö för min del.

Tänk på det när ni röstar nästa gång !

Hej.

4 kommentarer:

Inre exil sa...

Tack Karin, det var befriande och klara ord.

Karin S sa...

Thomas,
Tack för det.
Det här är en riktig soppa, jag har försökt få klarhet i det här förut, men inte hittat alla trådar. Nu har expo gjort ett jättejobb och det får man ju vara tacksam för.

Jag lade dessutom ut länken till artikeln i Tyresös lokaltidning på en nostalgisida för Tyresö-bor på facebook.
Mycket intressanta reaktioner, delvis rejält obehagliga, men den slutsats jag tyckte mig kunna dra var att den här historien som pågått i minst trettio år, kom som en nyhet för majoriteten där.

Nu hoppas jag att tillräckligt många säger ifrån så att det blir ett stopp på den här - vet inte vad jag ska kalla det - pinsamheten är ju för lite. Skamliga tillställningen kanske är bättre.

Lennart Erling sa...

Karin,
jag häpnar. Hur kan en närradiostation i Tyresö bli en megafon för dessa åsikter? Är det väldigt få som lyssnar - och ännu färre som reagerar? Svensk flathet?

Karin S sa...

Lennart,
Skulle trots allt gissas att de varvas med annat. Rätt mycket annat till och med. Och så då och då dyker en sån här grej upp.

Nu var det ju inte radio som satte igång debatt den här gången utan ett inlägg han hade gjort på sin blogg. Varpå Svenska Freds reagerade, kanske för att någon annan från Tyresö påpekade inläggets existens.

Det hela verkar ju infekterat till slut. Även om det tog trettio år eller så...