måndag 2 juni 2008

nätet

Jag har nu bloggat i två och ett halvt år.
Har det förändrat mitt liv?
Väl stora ord, kan man tycka, men man bör inte rädas dem. Orden.
Och ja, på sätt och vis har det nog det.
Jag bor ju som sagt i Frankrike. Genom blogg och nät framför allt kan jag hålla en tätare kontakt med Sverige, på gott och ont, skulle jag nog säga.
Det är som om bara ett kulturliv och samhällsklimat i taget får plats.
Det blir en tydligare klyvning - av teori och praktik, tanke och liv, språk och verklighet.

Men att nätet påverkar den enskilda människan är jag helt på det klara med, liksom att det påverkar hela samhället och förmodligen hela världen.
Thomas Gür skriver i senaste numret av Axess om nätets förmåga att påverka och att skapa tillfälliga eller mer långvariga grupperingar, ibland med en viss makt i kraft av sin storlek. Intressant.
Nicklas Lundblad skriver med utgångspunkt i en bok av någon som heter Zittrain en i en understreckare om nätets revolutionerande verkningar på samhället och om faran med det och hur man bemöter den.
Och Martin Jönsson skriver om var pengarna i detta finns. Inte hos de traditionella tidningarna, konstaterar han, utan på andra ställen, som hos google.

Egentligen kan jag inte påstå att jag är särskilt intresserad av frågan. Men ändå verkar jag ju vara det. Jag läser de här artiklarna och försöker begripa vad jag är en liten men dock del av.
Och jag tänker med stor nostalgi på mina första blogginlägg för två och ett halvt år sen, hur de verkligen skapades i en annan tid, nästan av en annan människa.

2 kommentarer:

Jorun sa...

Nog är det synd att de inte finns kvar på nätet, de där första texterna. Jag hoppas du har en kopia för eget bruk sparad i något veck på datorhjärnan.

Karin S sa...

Jo, det är nog lite synd, men jag har det mesta kvar i alla fall. På papper och någon gammal kraschad hårddisk...