torsdag 7 maj 2009

Katalogisering

Well, jag fortsätter att katalogisera mina böcker, det hela får helt andra proportioner än jag först hade anat. Jag kommer osökt att tänka på trädgårdslabyrinten i Hampton Court, som jag såg när jag var i elvaårsåldern. Jag vet inte om jag minns rätt, men först var det en lång tråkig resa på Themsen, sen var det ett slott och sen kom vi till den berömda labyrinten i vilken de tre männen i en båt också förirrade sig (om jag minns rätt), och den var en sån besvikelse!
Det var en dammig labyrint av något i stil med idegran, barr var det i alla fall, och höga var häckarna men det var hål i dem! Folk hade fuskat! Och så var det torrt och man var törstig och det hela var sådär.
Att katalogisera ett bibliotek som man inte ägnat en sekund åt sedan dess (elvaårsåldern, då hade jag maskinskrivet kortregister över mina böcker, två lådor i orange plast) är som att gå i en dammig trädgårdslabyrint i Tre män i en båts fotspår.
Om nu någon förstår vad jag menar.

Gamla dammiga minnen stiger upp till ytan, man börjar sakna böcker som man vet att man hade för trettio eller tolv år sen. Var är de nu då?
Herregud, så jag har försummat detta, tänker jag nu, och det blir inte ett dugg bättre. Jag blåser lite uppe på boken men passar inte på att dammsuga hyllorna. Jag har inte tid.

Men hur som helst, för den som har det minsta av nördiga tendenser kan jag verkligen rekommendera detta med Library Thing. Det är - revolutionerande.

Inga kommentarer: