torsdag 29 november 2012

29 november

Jättejobbit i morse. Yngste sonen löpte iväg som en skållad råtta för att komma i tid till skolan. Jag tultade efter gnällande och morrande. Så bråttom är det inte. Och nu börjar det regna också, ta på luvan. Nej, sa han och gick ännu fortare. Är vi inte framme snart, gnällde jag och han tyckte att det var jättekul. I parken sprang jag oväntat om honom.
Sen var jag helt slut och han ville inte att jag skulle gå med längre.
Nähä. Slipp då.
På hemvägen kollade jag efter blomsteraffärer. Det finns inga i vårt kvarter. Kanske för att det finns biografer. Man tar ju inte med blommor när man ska gå på bio.
Äldste sonen fyller femton idag. Jag tänkte i det där blåsiga småregnet att det är en ganska dålig dag att fylla år. Ofta kring den första advent i och för sig, det är positivt. Men resten? Man får glögg i födelsedagspresent, typ.
Det ville han inte ha, han ville ha knäck, sa han. Jag gör inte knäck själv, sa jag. Tårta med knäck, sa han. Kan inte, sa jag. Nu ska jag göra en vanlig chokladtårta.
Tyskan går fortfarande dåligt för den som undrar. Jag t ex. Men han har fått en bättre lärare så kanske går det lite bättre fram till bacen. Den är om två och ett halvt år ungefär.
Annars fortsätter att röja ur garderober där allt liksom bara blev inslängt huller om buller då vi flyttade in. Stekpannor och halsdukar om vartannat. Man kan ju ha det så men normalt tycker jag inte att det är.
Läser en bok till bokcirkeln, Siri, av Lena Einhorn. Det är sådär.
I övrigt får han ett spel, en tröja och en halsduk. Och en dator.

Inga kommentarer: