torsdag 12 maj 2011

Sveriges ambassad i Paris har bytt namn

Försökte hämta ut våra nya pass igår. Det gick inte. Passen låg där på ambassaden och väntade, men datasystemet krånglade. Och då kunde de inte lämna ut några pass till "sina kunder".
Jo, hon sa det.
Irriterad som jag var påpekade jag att jag inte var där i egenskap av "kund". Att jag var där i egenskap av svensk medborgare.
Det fick jag förstås inget svar på.

Nu har jag ventilerat denna irritation på facebook och förstått att i Sverige är man inte medborgare, vården, skolorna, polisen, alla vänder de sig till sina "kunder".

Då tycker jag att man ska göra slag i saken och faktiskt byta namn på hela klabbet till Sveriges Kundtjänst. Eller hur? Det finns något som heter konsekvens.
Sveriges Kundtjänst i Paris ska det stå på huset där en passansökan tar tre timmar och att hämta ut passet tar ännu längre tid. Eftersom man måste åka flera gånger och eftersom man inte kan ringa innan och höra om det fungerar nu. Telefontid (kundtid) sammanfaller inte med besökstid (kundtid på plats).
Här behövs verkligen en ny parlör, en ny manual, en nysvensk översättning.

Och ta för all del bort all annan gammal smörja ur system och lagbok. Inga målsäganden, inga gäldenärer, inga borgenärer, inga åklagare, domare eller nämndemän. Advokaterna kan få vara kvar, de är ju faktiskt inte representanter för staten, utan för kunderna.

Visst, det kan bli krångligt att förklara för omvärlden. Men vadå. Är man före sin tid så är man. För kundtjänst i tiden. Får det bli för somliga då.

Hej.

11 kommentarer:

Bengt O. sa...

En marginalanteckning: förvånar mig att det tar så lång tid i Paris (tre timmar)? I Wien går det på några minuter och när allt är klart ringer de hem och berättar det. Jag förnyar allting på ambassaden här även om det är dyrare än i Stockholm - vem vill sitta och vänta en halv dag på polisstationen och kanske tvingas komma tillbaka nästa dag. Dessutom är personalen trevligare.

Om "kundtjänst" har du ju rätt. Så blir det när staten skall leka affär.

Thomas Nydahl sa...

Karin, hela Sveriges offentliga verksamhet är nedsänkt i den sortens språk nu. När jag för ett år sedan skrev in mig på AF fick jag veta att jag var kund. På biblioteket är jag en kund. Och när jag inte är offentlighetens kund är jag konsument eller tillhör valmanskåren. Medborgare? Vad är det för gammalt skräp? Något man kan hitta på en utställning över upplysningstiden? Från en kund till en annan, hälsningar.

Karin S sa...

Bengt O,
Kanske var det extremt, det var lov och ytterligare ett par barfamiljer var där. MEN numera är det "biometriska" pass, det innebär att de byggt om så att en maskin som tar foto, fingeractryck och i vilken man skriver sin autograf finns på plats. Av denna maskin finns det bara en i Frankrike, förr kunde ju konsulaten också fixa pass. So nicht mer, dessutom, nu börjar de femåriga passen gå ut, så då blir det alltså att göra dubbelt så många framöver.
Skulle förvåna mig om det går på en kvart i Wien.
Och ytterligare en grej, tre pass kostade 460€ ungefär, gör man dem i Sverige kostar det visst ca 400 spänn. För ett.

Så mitt råd är att köpa sitt pass hos den otrevliga polisen istället.


Thomas,
Ja, det är faktiskt inte klokt, i grund och botten skrämmande.
Förmodligen måste hela den där grejen omförhandlas mellan väljare (jag gillar i och för sig ordet valmanskår) och valda. Vad ska och inte ska staten göra. Kan man sälja ut allt? Jag tror inte att folk tycker det. Med SJ, sjukförsäkringar och även delar av arbetslöshetsförsäkringen så tror jag att valmanskåren börjar lacka till.
Fast då kan man i och för sig fråga sig om dagens politikergeneration KAN tillräckligt för att kunna bena ut var man faktiskt måste ha en riktig statlig funktion och var man kan privatisera. Och vilka beteckningar folk har, kanske måste några statstjänstemän komma tillbaka...

Bengt O. sa...

Vi har nyss fått nya biometriska pass (och id-kort). Jag lovar att det gick på en kvart (alltså ansökning, resp.avhämtning).

Merkostnaden får ju var och en avväga mot kötid, otrevlig miljö,arrogant personal, risk för dåligt humör osv.

annannan sa...

Det måste ju då betyda att man är fri att byta leverantör?

Gunnar sa...

Är inte kunden den som alltid har rätt, för övrigt?

Gabrielle Björnstrand sa...

Kunden har alltid rätt är en gammel-devis, tiotalets svenska har fått en ny. "Man får det man betalar för". Allmänt använt för att öka kostnaden för en plomb, eller en biltvätt.
Jag antar att man förr inte fick det man betalade för. Utan bara nästan. Nästan en bra plomb, en så gott som genomförd biltvätt.
Ja, ni förstår vartåt det barkar!

e askestad sa...

karin

ack ja, den svenska dumheten, den kanner inga granser

ser fram emot att lasa din bok! antagligen blir det i guatemala den nar mig -

allt gott fran oaxaca

einar

BengtO. sa...

Var har du gjort av alla våra kommentarer?

Karin S sa...

Einar,
Roligt att se dig här höll jag på att säga. Hoppas att du har det bra! Hörs,

Karin S sa...

Bengt O,
jag har inte gjort nånting. Blogger låg nere igår, och krånglade redan i förrgår. Sen kom det igång igen men då hade de tagit bort det sista inlägget för i stort sett alla bloggare, verkar det som. Och nu har även det kommit tillbaka, men utan kommentarer! Suck.
Ja, vi får väl se om även de kommer tillbaka, men jag tvivlar. Synd. Men jag hann läsa din. Biometriska pass gjorda på en kvar av trevlig personal, var det inte så?

Låter underbart.

Här tar det som sagt tid. Men jag fick ut våra igår, och det var ett jäkla kollande och blippande. Och inga kommentarer om kunder.
Så jag får väl vara nöjd.