söndag 17 mars 2013

DN Rättar

Inte för att någon i Sverige bryr sig om hur det egentligen var; det gör inte jag heller, och det vet väl bara de som var med, men som Maria Schottenius skriver var det nog i alla fall inte.
Ingen bestrider det faktum att Iacub och DSK hade någon form av (sexuellt) förhållande. Nouvel Obs nätariklar är fulla med det påståendet och inget är liksom rättat/uppdaterat.
Med andra ord, det fanns en affär.

Men som jag fattat det efter att ha läst ett tiotal artiklar i Nouvel Obs och Iacubs brev till DSK (finns på Elles hemsida) så fick tidningen, Iacub och hennes förlag betala till DSK. Vidare tror jag att boken försetts med någon sorts brasklapp.
Och så långt har DN fattat rätt, Nouvel Obs fick be om ursäkt med stora svarta bokstäver. Något jag aldrig sett i en svensk tidning.

Vidare konstateras det att yttrandefrihet och privalivets helgd är två rättigheter som väger lika tungt. Och då blir utslaget ibland det ena och ibland det andra, debatten rörig förstås, som i det här fallet.

Men det som ändå slår mig är ju det faktum att
1. press, författare och förlag får krypa till korset och att det kostar pengar
2. ansvar utkrävs
3. Och som sagt, folk har rätt till ett privatliv.

Och det är ju det som då skiljer Frankrike och Sverige i den här typen av frågor.

Ni har inte läst något annat om det här? Inte hela världen, det är inte riksviktigt. Hej.

Inga kommentarer: