söndag 1 mars 2009

Berg 4

Hah! Ni får skylla er själva, nu är det svårare, va? Grejar ni det här berget är ni duktiga! Och tack till Bengt O och Wu som gjort själva spårandet i det närmaste omöjligt.
Kan även tillägga att även detta berg har jag sett, om än ej bestigit.

Kom att tänka på en ganska trevlig grej, apropå berg. En fransk bekant har hamnat i Uppsala. Hennes man forskar på potatis. Talade med henne och frågade hur familjen trivs och hon sa att barnen var ravis, nu kunde de äntligen åka skidor! I Uppsala. De hade de senaste fem åren bott i Lima och där gick det inte.
Men det jag kom att tänka på var att om man kan lära sig åka slalom i Uppsala så måste det ju även gå i Hammarbybacken? (Även Bengt O verkar ju ha liknande erfarenheter.)
Det ska vi testa nästa år. Ja, om det är snö, alltså.

Fler berg kanske kommer. Blir det för lätt övergår jag till floder. Det kan bli hemskt svårt, ungefär som tvåtusenbitars pussel, ni vet. Eller också testar jag norrsken. Känner lite för det. Det gör världen större på ett annat sätt. Gissa norrskenet, det kan verkligen bli hur svårt som helst!

Hej på er!

10 kommentarer:

Anonym sa...

K1,K2,K3,...K5?
Äh, K2 säger jag. Orkar inte kolla upp dig...
Gissar vilt men vrångt.

Charlie Truck sa...

Mont Cervin dvs Matterhorn? Näe du sa ju att det var svårt så då är det väl knappast ett så känt berg. Hammarbybacken kände jag iallafall igen men kom något dygn fösent i tävlingen. Testa slalom där, det tror jag alla Stockholms ungar gör!

Karin S sa...

Båda: Nix
Jag ger en ledtråd: kedja: Alperna

Kanske måste man ha berg med TYDLIGA SIGNALER i tävlingssammanhang. Som PEKAR MED HELA HANDEN, typ. Annars blir det för svårt.

Medger att det här berget ser ut som ett på en chokladask.

Bodil Z sa...

Mont Blanc?

Karin S sa...

Bodil, inte så dumt, men det här var nog för svårt. Berget är Jungfraujoch och ligger i Schweiz. Jag såg det som nittonåring då jag var ute och knallade i bergen med en sån där värdfamilj, eller Madame i familjen. Hon var snäll och berättade att hon hade varit på Hollands högsta punkt, 88 m om jag minns rätt. Hon tyckte det var löjligt.
Jungfraujoch var hon mycket stolt över.

Men den ena alptoppen är verkligen den andra lik.

Bodil Z sa...

Nu ska jag vara lite löjlig (och dålig "förlorare"): Hade du visat det från det "klassiska hållet" hade jag nog känt igen det, alltså med raden Eiger, Mönch, Jungfrau.

Karin S sa...

Jojo. Om man får ändra allt så vinner man. Skoningslöst. Det känner vi igen! Ha!
MEN eftersom jag är en rätt dålig tävlingsfunktionär (eller vad jag är) så kan jag erkänna att jag HELT HADE GLÖMT att det fanns två toppar till. Nu när du säger det så kanske jag skulle medge det, men det är knappt.
Personligen menar jag nog att det är lite för mycket berg i just Schweiz. Och att Genève logiskt borde ligga i Frankrike. Om nu jag fick ändra på saker.
Hej!

Charlie Truck sa...

Aha, där har jag ju varit! Där finns det busslaster med japaner som gifter sig. De åker till Junfraujoch, gifter sig och tar trestusen bilder av spektaklet.

Scweiziska alperna på sommaren eller tidig höst är fantastiska. En gång vandrade jag till en fåraherde på en bergsluttning och sov över. På morgonen när man vaknade skulle det kunna varit vilket årtusende som helst, inte en männsika i sikte, bara får. Han vandrade verkligen omkring med sin hjord. Transhumance heter det va? Det låter som om man vallade människor tycker jag.

Charlie Truck sa...

Scweiziska? trestusen? Hmm, hade nog lite brottom där.

Anonym sa...

Missade i brådrasket att tacka för dina uppskattande ord om maskeringskonstens enkla knep,
vilkas tillämpning hos dig visade sig drabba mig själv rätt så genast och effektivt...