tisdag 15 november 2011

Betapet

Okej, nu släpper jag nyheten. Jag har hittat alfapetssajten, den heter betapet.se. Man spelar helt enkelt vanligt Alfapet on line. Och det är så jäkla kul. Kom att tänka på det då jag läste Gabis inlägg Sen Zinnia Sol. Det låter som en grej man skulle kunna få ihop. Fast Z är värst. Får man det i slutet av spelet så är man torsk. C går bra numera då PC, CP och CV accepteras. Mycket accepteras för den delen. En gång var det en som la BRR. Står det verkligen i senaste upplagan av SAOL? Ja, det måste det ju göra, om det nu kom med.
Nackdel: man kan inte förhandla om ord. Fördel: det blir inget tjafs.
Och så blir man ratad. (Rejtad, som min son säger, och det är väl riktigt.) Beroende på hur det går får man någon sorts poäng och man har hela tiden med sig dem in i spelet. Spelar man mot någon med lägre rejting och förlorar så faller man som en sten. Och vice versa. Så man måste alltså spela med lagom bra motståndare, vilket naturligtvis är att föredra.
Jag kallar mig för övrigt en grej jag inte kan skriva här eftersom man då ovillkorligen hamnar i det här inlägget om man googlar på det. Man kan säga att det är ett nytt ord.
Men OM nu någon av er finns där borta kan jag skicka det i ett mail. Så kan vi spela.

Annars har jag som vanligt försökt byta identitet och det slutade med ett par nya jeans. Att det ska vara så svårt!?

Hej på ett tag,

6 kommentarer:

Bodil Z sa...

Och jag som trodde att det var fråga om en sämre sorts tapet... En man kan ha "så länge".

Gabrielle Björnstrand sa...

Ack du Karin; jag hade en gång en vad-ska-jag-säga kollega, som brukade komma in och på direkten sätta sig vid betapet, och sedan ganska ivrigt och charmigt, hojta lite om vad som hände under "spelets" gång. Det var nog då jag förstod att jag aldrig skulle...

Jag får däremot någon sorts behaglig femteklassare-hjärngympa av Vi som vet mest, på TV ;) För det mesta är det bara jag av tio svenskar som vet att musiken är Stravinskys, till exempel. Easy Rider, me.

Karin S sa...

Jaha, minsann. Så då kan man inte spela med er heller, då.

Charmiga kollegor (eller vad man ska kalla det för) ska man inte lita på.

Gabrielle Björnstrand sa...

Nej, och det gjorde jag inte heller.
Trots att han spelade i tre år. Eller just därför.

Men man vet aldrig, betapet kan dykla upp, en vintrig kväll med vinden vinande runt skorstenarna.

Anonym sa...

Hm..nej det spelet känner jag inte till. Har bara hört talas om Wordfeud och nu har jag provat det några vändor. Jag vann över syrran vilket gjorde mig nöjd, särskilt som hon spelat tidigare och dessutom är bättre på korsord än jag. Och så har jag spel på gång med båda sönerna (Australien-sonen utmanar mig på engelska - svårt!)
Funderar på om det är bra hjärngymnastik eller bara nåt man kan lägga tid på, tid man egentligen borde använda till nåt mer värdefullt kanske. Fast har man roligt är det väl ändå värt det. Jag spelar på min lilla "padda" som jag gav mig själv present för nån tid sen./ Gabrielle RW

Karin S sa...

Gabrielle,
Det är lika kul som att spela vanligt alfapet. Gillar du det så gillar du det här för det är samma sak. Och jag tycker att det är ett ypperligt sätt att fördriva tiden. Att spela ingår i min natur. Hör av dig om du skriver in dig så kan vi spela mot varann!