tisdag 15 januari 2013

15 januari

Om jag skulle skriva ett inlägg här idag. Hur skulle det då bli.
Kanske skulle jag länka till den här artikeln, som jag tyckte var intressant. Det enda lite dumma med den var bankandet på Axess för saker som de faktiskt inte är skyldiga till, bara för bankandets skull liksom. Principen att Axess i alla lägen måste framstå som mörkermän.
Annars: Böckerna blir fler och sämre och prognosen är att de blir ännu fler och ännu sämre.
Jag kunde inte sagt det bättre själv men hur kul är det?

Så låt oss ta något roligare. Min skrivarateljé. Den är faktiskt rolig, eller den börjar bli det nu. Vi håller på att lära känna varandra, förra gången fick jag reda på att en av deltagarna också deltar i en annan skrivarateljé. Gallimards. Där kostar en kurs för en berömd författare 1200€. Den är på sex gånger. Man betalar alltså nästan tvåtusen spänn per gång för att lära sig skriva för en fransk akademiledamot (eller likvärdig).
Nästan alla skönlitterära författare som kommer ut på Gallimard är dessutom akademiker inom humaniora.
Det finns kanske svenska jämförelser, men jag kommer inte på några.

Jag tog in ett pris på att tvätta och laga vår matta. Här i Paris, 2200€. Svensk motsvarighet 700€. Nu får mattjäveln flyga till Stockholm vid tillfälle, det är det liksom värt.
Vad man i sitt stilla sinne kan undra är om de franska författarna skriver tre gånger bättre romaner och är tre gånger bättre skrivarkurslärare - jag vet, jag har inga priser på skrivandet i Sv, men jag extrapolerar, okej?
Precis som man kan undra om mattan blir tre gånger helare och finare om vi låter tvätta och laga den här...
Jag är inte alls säker på det.

Och samtidigt kan man konstatera att det liksom är en nivåskillnad som ändå är betänklig. (Eller heter det så förresten?)

Okej, friends and others, pausen verkar vara slut för den här gången. Hörs,

6 kommentarer:

Jorun sa...

Den flygande mattan! Hoppas få se bilder Före och Efter. (Själva flygandet är kanske svårfotograferat?)

Karin S sa...

Häh. Det här är inget heminredningsrepåtasch direkt. Och jag tvivlar på att skillnaden blir så stor. Men OM den blir det kanske jag gör nån sorts bildspel.

Kommer däremot hålla er alla underrättade om mattans väl och ve. Här finns en guldgruva för dem som gillar mattor.

einar a sa...

karin,

välkommen tillbaka (fast jag trodde nog att du hade lagt ned bloggen).

om artikeln du länkar till och dess resonemang. livslängd på tre månader för en bok. ja, det är klart, dels ger man ju ut böcker som saknar livslängd, dels definieras livslängd utifrån ekonomiska kalkyler som just bygger på optimering av vinst på kort tidslängd. det är med andra ord knappast läge att börja tycka synd om "bokindustrin". det bästa som kunde hända är att hela denna "bokindustri" går under. att de tar sina pengar och hittar andra områden där det går att förlänga "livslängden" på produkten och tjäna än mer pengar. men först måste det exploateras som exploteras kan - fullt ut.

den dag denna exploatering inte längre är ekonomiskt tillräckligt lukrativ (vi är där vilken dag som helst) kan vi börja hoppas på boken igen. på den väsentliga boken. fri från all samtida besudling, är den inte av intresse för samtiden som sådan, och människor kan höra den egentliga litteraturens tilltal, ett rop från någonting annat och bortom den tid som varken är tid eller liv.

jag är hoppfull, med andra ord. vi närmar oss vägs ände - därifrån finns bara en ny början.

allt gott

einar

ps. om axess. det är underligt. den anklagas för att vara konservativ. vem som helst med någonting i huvudet förstår att den är så liberal som den kan vara. konservatismen är bara en fjäder i hatten; man förstår inte ens att undergrävandet av alla kultur, av traditioner och alla slags värden, är det praktiska resultatet av en liberal värld. det var för mig inte möjligt att fortsätta skriva i den tidningen.

Karin S sa...

Einar,
Tackar, tackar.
Jag visste inte riktigt hur jag skulle göra, men det blev för tråkigt utan blogg.

Om bokindustrin har jag inte så mycket att säga, tror jag. Jag kollar på vad som händer med häpnad, det ska bli intressant att se vart det tar vägen, fast jag är nog inte särskilt optimistisk.

Och Axess. Njae, så jättekonservativa tycker jag nog inte heller att de är/var. Blandat mer, men jag menar de var väl liksom lite lagom konservativa för att fortfarande kunna bli tagna på allvar i Sverige? Går man längre så tigs man ihjäl, gissar jag. Och det var ju inte målet.

Fast jag tycker nog fortfarande att de publicerat många bra texter. Ska bli intressant att se vilka som tar över redaktionen nu och vad som händer med inriktningen då.

Bengt O. sa...

Såvitt jag minns om Tintingate på Kulturhuset var det också något rasistiskt med flygande mattor. Så passa dig...

Karin S sa...

Bengt, för säkerhets skull tänkte jag lägga den i en resväska.