måndag 31 januari 2011

Tvekan

Är det nånting jag är jävligt rädd för så är det diktatorer. Och diktaturer, själva regimen.

På fb dök en sida upp med foton som hette Women of Egypt, det var helt enkelt de rätt få foton som någon hittat i nyhetsströmmen där kvinnor som deltog i revolten hade fångats. Den som stod för sidan verkade ha ett arabiskt namn.
Jag knappade tveksamt in att jag gillade sidan, för på sätt och vis gjorde jag det. Jag har undrat om några kvinnor deltar i detta. Med sina hjärtan får man ju anta att de gör det, men kanske inte på gatan.
Och så dök en rätt förnuftig vän upp och skrev att är inte det här bästa sättet att se till att de här kvinnorna hamnar i klistret. Om det en dag kommer en hämnd.
Och det är ju inte otänkbart, så jag avgillade sidan igen. Vilket naturligtvis inte gör att den försvinner, men den cirkulerar lite mindre i alla fall.

Det skulle inte förvåna mig om den egyptiska makten en dag använder dessa bilder emot dessa kvinnor.
Och då vill jag åtminstone inte ha bidragit till deras elände.

Så, vad kan man göra för dem? Vet inte.
Det enda jag kommit på hittills är att gå in och prata en stund med våra två pizzabagare, visserligen i säkerhet i Paris, men jag antar att de är inte så lite oroliga. För sina familjer och vänner, för framtiden.
Det enda jag alltså kommer på att man kan göra är be för dem. Be för Egyptens folk (det låter inte så lite bibliskt).
Inte mycket, kanske, men kanske bättre än ingenting...

Inga kommentarer: