fredag 16 september 2011

Länktips, svensk skola...

Jenny Maria är något som förefaller klart oetiskt på spåren. Jag orkar inte länga till allt, det gör hon själv. Däremot postar jag den kommentar jag lagt på Jeppis blogg även här:

Hej Jeppis,
Har läst trådarna (och sett reklamfilmen). JennyMaria var inte kränkande, men hennes ton var hård. Hittills har jag inte sett dig bemöta det hon säger, det vill säga att det är olämpligt att ett gäng lärare står och gör fullkomligt onyanserad reklam för en tjänst deras skola köpt in för skattepengar. De eventuella jäven har jag inte satt mig in i, men JennyMaria brukar vara väl påläst. Stämmer de så vore det intressant att höra din synpunkt även på dem.

Med vänliga hälsningar,

Karin Stensdotter

(Och FYI, lägger upp denna kommentar och några länkar även på min blogg.)


Uppdatering: Nej, Jeppa släppte inte fram ovanstående kommentar, kanske inte helt oväntat. Nåväl, länkar kan hon inte göra något åt. Men någon sorts svar har ändå åstadkommits av "en av 2 rektorer" på Smedingeskolan. Jag skulle ju råda Smedingeskolan att köpa Svenska Skrivregler om de nu har (skatte)pengar att spendera!


Uppdatering 2: Annaa M påpekar att min kommentar dykt upp på Jeppis blogg. Bra! Sen har hon invändningar mot tonen i några av kommentarerna här, invändningar jag i viss mån kan förstå. Jag har, i min tur, kommenterat.
JennyMaria har skrivit ett långt inlägg om den respons hon fått på sin första text i den här frågan. Det är inte varumärket som behöver uppmärksamhet utan verksamheten.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Herre min skapare vad de blev spelade, de där lärarna framför kameran.

Dessutom, för att vara elak lite såhär på avstånd från nämnda Jeppas blogg, så hoppas jag innerligt att hon inte är svensklärare.

Karin S sa...

Ja, det där kan man fundera på. Borde inte alla lärare behärska korrekt svenska? Möjligen med undantag för främmande språk, kanske matematik...

Jenny Maria sa...

Men Gunnar, hon är svensklärare! Jag läste hennes blogg under någon timme och tänkte att det här är ett bra exempel på ett annat av den svenska skolans problem: examinerade lärare som inte behärskar sitt ämne. Hennes språk är i nivå med en icke språkbegåvad tonårings, vilket jag tyckte var alltför elakt att ta upp under twitterdebatten. Jag vill också ha det inskrivet i målet att när varumärkeskonsulten sa att jag utsatte henne för ett ”på hopp” så teg jag. ;)

Anonym sa...

Haha, ja, jag ler och skrattar här, annat finns knappt att göra åt det elände som svenska skolan på sina håll verkar ha blivit. Kanske borde jag gråta.

För ägnade man sig åt Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige; idag åt Varumärkesresan (TM).

Kan ingen klona Bernur och sprida honom över Sverige?

Bengt O. sa...

Det här är egentligen inte mitt intressesområde men länkar på Karins blogg är som regel intressanta. Jag är helt förbluffad! "Varumärkesresan" överträffas väl endast av den lärare som lär ut matematik genom att dansa folkdans.

Vi var väl några som hoppades att Björklund et Co skulle reagera mot ansvarsabdikation och flum men det verkar inte ha blivit mycket av det. Senaste nytt är att man skall införa gymnasiekurser i "entrepreniörellt tänkande."

Sen reagerar jag mot Jenny Marias kommentar. Det verkar som om hon förväntar sig att en svensklärare skall kunna skriva korrekt svenska! Var skulle vi hamna om man satte upp sådana diskriminerande krav? Redan tidigare har det rests krav att t.ex. den som undervisar i engelska skall behärska detta språk. Tänk på alla de som inte haft möjlighet eller kapacitet att lära sig engelska. Skall de bara stängas ute, ja få yrkesförbud? Nej så kan vi inte ha det.

Annaa M sa...

Jo, men din kommentar kom allt med sedan.

Jag delar uppfattningen att det inte är fler konsulter som behövs i skolan. Den svenska friskolan är ett område man kan sätta många frågetecken kring.

Men Karin, du brukar vara noga med att hålla dig till ämnet även i kommentarsfältet! Jag tycker nog att en del av kommentarerna här går något för långt i att raljera kring bloggskribenten du länkar till. Det hon skriver säger faktiskt väldigt lite om hennes kompetens som svensklärare. Ja, hon har en lite barnslig ton i sitt språk, ja hon gör några grodor, som kan vara korrfel, men man får vara rätt hård språkpolis för att döma ut det som ett inkorrekt språk. Hennes blogg är en dagbok utan skönlitterära ambitioner. Det är faktiskt tillåtet även för en lärare att skriva en sådan.

Kritik som övergår i dryg arrogans skjuter dessvärre över målet!

Karin S sa...

Tack allihop för respons!

Annaa (mest),

Ja, nu kollade jag och nu har mycket riktigt min kommentar dykt upp i fältet, så jag får lov att uppdatera inlägget igen. Inte mig emot.

Har även läst igenom de inlägg som dyker upp på Jeppas blogg utan att läsa "äldre inlägg" (dvs fyra, fem stycken) och de svar hon gav mig och andra. Efter det kan jag väl säga att jag inte håller med dig om hennes språk. Okej, man kan slinta med fingrarna och göra korrfel. Okej, man kan ha ett barnsligt språk. Men jag tycker nog att en svensklärare som ger sig ut i offentligheten, om än bara på ett litet hörn i bloggosfären, ska skriva korrekt svenska. Och det GÖR hon inte. Grodorna är alltför många.

Vad gäller kommentarerna här förstår jag vad du är ute efter. Elakhet eller något som kan tolkas som elakhet brukar inte förbättra debattklimatet direkt. Jag tror heller inte att man förbättrar något på sikt genom elakhet. Eller genom att vara kränkande. Nu är i och för sig detta med "kränkande" ett rätt svårdefinierat komplex, så låt oss lägga det åt sidan. Kvarstår raljans och elakheter.

JennyMaria säger "ickespråkbegåvad tonårings" om Jeppas nivå. Jag håller tyvärr med. Kränkande? Ja, kanske. Förmodligen inte roligt att läsa i alla fall.
Nå, detta utesluter ju inte att Jeppa faktiskt kan bättre, om hon vill? Så låt oss tro det tills vidare.

Gunnar S vet inte om han ska skratta eller gråta. Ja, jag håller nog med där också. Det är faktiskt sorgligt, och hans tolkning av den svenska skolans resa mycket träffande.

Bengt O är väl möjligen den som går för långt. Man kan se det som väl raljerande med ironin i hans inlägg. Men eftersom han inte är anonym, och eftersom jag vet att man kan diskutera med honom och att han även kan backa, om så är, så tycker jag nog att kommentaren kan få stå kvar.

Det som naturligtvis inte känns helt bra är att skriva OM någon så här. Jag uppdaterar alltså mitt inlägg igen, och jag lägger in ytterligare en kommentar hos Jeppa om att mer respons kommit in här. Så får vi se vart det hela tar vägen.

Jenny Maria sa...

Annaa M, så här var det: Jovell Swensson skickade filmen till mig och undrade om den gjorde mig mer hoppfull än ett annat företags utbildning. Jag såg den och kritiserade henne hårt för att hon utnyttjat en kommunal skolas lärarkår och jag menade att förfarandet både från skolans och från hennes sida var olämpligt och att de var en del av den kunskapsförskingring vi ser i skolan.

Efter det kontaktade Malin Jeppsson och rektor Parknäs mig på Twitter och menade att jag kränkte konsulten och skolpersonalen. Jag svarade på de tweets de skickade mig genom att upprepa min kritik. Samtidigt berättade Malin Jeppsson i sin twitterström vilken osympatisk och okunnig person jag var. Hon föreslog att de istället för att ödsla tid på mig skulle kontakta mina uppdragsgivare eftersom jag var olämplig att ha uppdrag. Hon tweetade angående mig att ”alla knivar i lådan visst inte är så vassa” och att jag uppförde mig sämre än tonåringarna i hennes klass. Rektor Parknäs hånade mig för att jag arbetar för ett kommersiellt magasin, undrade om jag var en så van skribent och skrev att jag inte visste vad jag talade om. Och att jag kränkte dem.

Jag anmärkte inte på något av detta utan upprepade den kritik jag hela tiden framfört och hade inte en tanke på att göra sak av det. Tills jag såg Jeppssons blogginlägg nästa dag, där det bland annat står om mig att jag fullkomligt misshandlat en av hennes ”twänner”, att jag öppet kränkte, att jag inte har vett och etikett och att jag är dålig på att argumentera och konversera.

Först då beslöt jag mig för att ta debatten och att då ta den ärligt. Jag har inte kränkt dem och det måste kunna bli konsekvenser också för någon som tycker synd om sig själv.

Tyvärr är det inte som jag raljerar. Det är mitt professionella omdöme som kritiker att Malin Jeppssons språknivå är som hos en tonåring utan språkbegåvning och hon har uppenbarligen ingen yrkesstolthet som skriver en blogg på så dålig svenska. Men om hon inte istället för att försöka svartmåla mig bemött kritiken hade jag givetvis aldrig nämnt det.

Det här blir det sista jag säger om henne – den här debatten handlar om något långt viktigare än en okunnig svensklärare.

Karin S sa...

JennyMaria,
Bra med klargörande av förlopppet. (Jeppa är naturligtvis välkommen att göra detsamma.)
Jag hade inte fattat alla turer, det är alltid svårt att begripa en twitterström i efterhand.
Om det är som du säger så är det faktiskt rätt obehagligt och dessutom allvarligare än jag begrep från början. Läge för några skärmdumpar från din sida, skulle jag säga.

Som jag fattade det hela så ifrågasatte du alltså lämpligheten i att de här lärarna gjorde reklam för en kurs.
Jag kan bara hålla med. De framstår ju som bra snuvade på konfekten, stå där och göra gratisreklam i en amatörfilm. Har de inte fått betalt så är de blåsta, har de fått betalt så är de mer cyniska än man vill tro i första taget. Bägge delarna är illa.
Och både företag och lärare (+deras skola) tappar i förtroende.

Sen kommer vi till frågan om "varumärken" har i skolan att göra. Jag orkar inte dra den nu, men mitt svar är tveklöst nej.

Och slutligen kommer vi till något som kommentarerna här kommit att handla om, språknivån hos svenska lärare i allmänhet och Jeppa i synnerhet.
Låt mig säga så här, ett försvar av ett agerande (vilket det än är), på den här språkliga nivån går inte att ta på allvar.

Karin S sa...

Sen blir man ju lite nyfiken på huruvida den här sortens kurser faktiskt är tillåtna att sälja till den svenska kommunala skolan. Min gissning är att det finns riktlinjer för sånt och att det går att kolla upp. Det finns faktiskt riktlinjer för det mesta inom svensk skola, hos det som förr hette SÖ och nu heter något annat.
Jag har själv varit i kontakt med dem då svenska skolan här i Paris inte följde dessa riktlinjer och dessutom tog bra betalt för vad de gjorde.
Det blev ändring på den saken.

Förmodligen kan det här utredas bättre. Problemet är väl att ingen riktigt orkar göra det. (Hade jag haft mina barn i skolan hade jag gjort det.)