lördag 31 mars 2012

Händelser

Äntligen har det hänt något, gick min numera vanliga morgonpromenad (Expressen säger att man kan tappa sju kg genom vardagsmotion. Jag stämmer Expressen om det inte stämmer. Hehe.) och på lördagarna är det mer life.
Allt grönt och i gräsmattorna liksom ängar av påskliljor i Luxembourgträdgården. Såg bakstidan av Medicisfontänen. Hade yttervarv där.
Sen funderade jag på att köpa en tröja i den där affären med luskoftor och fiskartröjor, men till slut avstod jag - sommaren är snart här.
Och så kom jag till marknaden och där var det tätt av händelser som en arkitekt skulle säga. Fem Hollande-gubbar mot en Sarko, ändå är det en högermarknad enligt maken. Femte.
Monsieur Fläsk i prima form, undrade vart jag tagit vägen. Jag? Det är ju du som inte är här! Tisdagar, var är du då? Jag hämtar grisarna i Cantal, sa han. Levande? Jajamen, sa han. Med lasso? Nä.
Jag undrar, jag. Håller han på sen och slaktar och styckar och kokar och gör korv av dem? För att sälja i helgen? Meter efter meter med gris?
Köpte en liten karré som jag ska ungssteka nu.

Barnen växer och vi har som vanligt köpt nya skor åt dem, det gör man hela tiden. De får större och större fötter, inte ett dugg gulligt. Skarfar, tröjor, t-shirtar, jackor. Inte klokt.

Såg lilla gubben som alltid har beige shorts, mörkblå tröja med knappar på axeln, sandaler utan strumpor och svart basker. Året om. Jag undrar om han tillhör någon sorts privatmunkorden, det är så odd. Annars var jag ute för sent för att möta dem i pyjamas, men de finns fortfarande.

Och igår kunde jag lägga både NYMÅNE och ÖRTTE i alfapet. Ganska bra, jag går upp i rejting igen.

Hörs,

3 kommentarer:

Gabrielle Björnstrand sa...

Charm all over the place.
Jag tycker om när du skriver sådana här lite odd, vardagsscener. Men Herr Fläsk, tror du han vill heta det? I så fall kan min läkare få heta Herr Veterinär.

Karin S sa...

Mmm, han vet väl inte riktigt om det, men det finns Madame Fågel och Madame Lamm och även Madame; eller Fru då, Fisk.
Men det är Mister Fläsk som är roligast. Jag går under namnet Karen Stone och är danska och skriver deckare om en styckmästare som drömmer mardrömmar om grisslakt, och när han vaknar om morgonen så ligger hans svärmor styckad på hallgolvet.
Har jag sagt.
En gammal bekant, liksom.
Din läkare får väl om man ska vara konsekvent kallas Herr Blodpropp eller möjligen Benbrott, beroende på vad han läker?

Gabrielle Björnstrand sa...

Nej, han är veterinär. Det är bara min kvinnliga läkare, nevrologen som är en bra läkare. Dr Hjärna.

Jag kom att tänka på de gamla judiska hantverkarnamnen: Goldscmitt och Zimmermann, m.fl. som väl ingen - och allra minst jag - upplevt som nedsättande.

Medan däremot Dr Veterinär är avsett att vara det ; )