fredag 9 mars 2012

Vårtecken

Spännande tider. Jag har sett bloms. Och hört sånt där fågeltrassel som inte gick att bena ut, ni vet. Buskage fulla av fnatt och tvitt.

Jag har spelat löjliga familjerna under högljudd klagan. Det är verkligen hur tråkigt som helst. Finns det inga regler? Sonen hade spelat (innan) i skolan, om näringsämnen. Man begärde pappa vegetabiliskt fett och mamma protein, typ. Han hade tyckt att det var askul och nu letat fram ett av våra tre miljoner spel. Vi har travar med oöppnade paket, antagligen beroende på spelets inneboende astråkighet.
Okej, sa sonen, då kollar vi en Star Warsfilm istället. Varpå jag teg och spelade. Pest och kolera.

Här har de bestämt att våren börjar den 15 mars. Det tycker jag är ett underligt sätt att se på saken, van som jag är vid det svenska lite mer undflyende sättet. Medeltemperaturen under minst fem eller om det är sex dygn i rad ska vara över noll. Nåt i den stilen. Man vet liksom inte riktigt när det händer. Som en glömd födelsedag.
Men här har någon antagligen redan under antiken löst den gordiska knuten och bestämt. 15 mars. Det är inte idag, jag vet. Inte i morgon heller. Men jag kan avslöja att jag anser att våren redan är här.
Hej.

2 kommentarer:

Tomas Agdalen sa...

Tänker att våren börjar idag. Alltså den 12 mars. I vart fall känner jag en tydlig årtidsgräns idag jämfört med igår. Och som sagt, plump är kul. Och pokerspelet Chicago. Man byter tre gånger och spelar femkort. Den som vinnrt får typ fem (?) poäng. Och den med bäst hand får poäng för den. Först till nått bestämt vinner.

Karin S sa...

Våren började nog igår, ja. Här med, barnen i t-shirt efter skolan. Jättefint.
Spela kort är oftast kul. Får testa Chicago också.