måndag 22 februari 2010

Väderrapport

Borde uppdatera. Har inget att säga. Oroar mig för Sverige-resa och kallt väder. Hur fan kan ni ha det så kallt där borta? Här är typ 14° på eftermiddagen. Det tycker jag är lagom.
Jag blir nervös av mycket snö, vi har inga lämpliga skor, för resten vill inte jag heller gå omkring i lämpliga skor, de brukar vara jättefula.
Det var det värsta med vintrarna på 80-talet när jag var ung och ville se intressant ut och lämpliga skor gjorde den saken mycket svår.
Herregud vad jag frös.

Nu har jag en löjlig mössa och knäppa kängor och sen ut som alla andra svenska byfånar.
Och då ska vi inte tala om barnen, de vet inte ens vad jag menar när jag säger -14 och en meter snö. Jaha, då går vi väl inte ut, då? säger de.
Jamen, vi har ju biljetter till operan, säger jag.
Jamen då går vi lite fort, säger de.
I helvete heller, säger inte jag. Det går aldrig fort, man måste alltid stå och vänta nånstans och frysa.
Man kan ta med inneskor, säger jag. Det gör mormor och det gjorde jag när jag var liten. Man har inneskor i en påse och lämnar in (de fula men lämpliga) kängorna i garderoben. På operan är det alltid jättevarmt, som jag minns det. Kanske för att vi i regel satt på andra raden. Värmen stiger, man såg ljuskronan som liksom växte ut ur guldstucken på nära håll.
Jag var glad att jag inte satt under den, för tänk om den trillade.
Kan jag ta med mina klackskor, undrar dottern då.
Ja, det går fint, säger jag.
Om det är sättet att få henne att ha lämpliga skor så är det ju rätt lindrigt.

Jösses vad vi kommer frysa.

12 kommentarer:

Unknown sa...

men det är vackert!
välkommen hem!

Helena von Hofsten sa...

Jo, taken rasar ju också in i parti och minut - inte taken där kronor av kristall hänger kanske, men idrottshallar, mässhallar, ladugårdar, av trycket från snön, i det där landet i norr. 27 minus hos oss i morse, 31 minus i traktens köldhål, någon kilometer bort. I Sörmland. Och jag frågar mig åter: Hur mycket vinter orkar en människa bära?

Som tunga fula skor till exempel.

Eller så låter vi det hela ge tid till lugna sysslor inomhus - bokstäver och musik. Att för ett ögonblick sitta still.

Jorun sa...

Långkalsonger, täckbyxor, dunjackor, yllemössor, halsdukar och dubbla tumhandskar. Sen kan det roliga börja!

Anonym sa...

ja, ni kommer astt frysa häcken av er...

Eldar för glatta livet i en illa isolerad 1600-talsstuga. Just nu är den allt annat än charmig.

Nåja, som sagt. det är sol och vackert med nysnön utanför. Och det är säkert varmt på Operan.

Tyvärr får ni säkert gå dit, för SL har kollapsat det med.

Kan dock rek. pulkaåkning i backen vid Kampementsbadet, eller varför inte ngt. så exotiskt som längdskidåkning på Gärdet, det kanske dina barn skulle gilla?

Karin S sa...

Tack, Julia. Det hoppas jag (vackert)!

Helena, har sett det. Otäckt med kaninerna. Nu vet man inte hur många som finns kvar?
Vi får nog också hålla oss inne.

Jorun, du kan det här! Vi har inte allt det där och jag undrar om inte affärerna fått in vårkläderna nu. Det har de här.

Gunnar,
Det låter svårt (stugan) men rätt fint, kanske. Men trafiken kommer väl igång igen, har kollat bästa vädersajten, den norska, och den visar viss lindring...

Jorun sa...

med tanke på den vinter som råder säljer nog butikerna fortfarande vinterkläder - om inte allt tagit slut...

Den här soptunnan har fler läsare än din blogg sa...

-20 grader kallt har vi varit med om förut. Men jag tror att många inte kan eller vill föreställa sig att vädret kan vara utom den mentala föreställningsvärld som de har. Som om vädret är ett medvetet övergrepp mot just dem. Mina tankar säker sig till begreppet solipsism.....

Bodil Z sa...

Och jag tar mig på skidor fram till stegen i snömassan. Jag skottar taket och har som hemligt mål att göra en skidbacke av taket och snöhögen under. De har redan mötts. Nu återstår bara lite puts.

Wu sa...

En barndomsdröm: att få så mycket snö omkring så man skulle få skida ner från taknock!

Karin! Om nu skor är funktionella för det väder de avses tåla så är de väl också vackra, ähummm?

Karin S sa...

Stefan,
Jo, så kan det vara. Vi pendlar här. En sak som dock utom all tvekan är utanför den egna personen är infon. Jisses, så dåligt den fungerade på Arlanda igår. Vi hade kollat alla hemsidor. Där stod inget särskilt. Sen gick inte tåget, några flygbussar och taxi.

Bodil,
Det låter jättekul!

Wu,
Nejdu, det där går jag inte på!

Bengt O. sa...

Ja, bara för att retas litet kan jag berätta (som jag redan skrivit om på min site) att här på "die Insel der Seeligen" hade vi +8 igår och +12 idag. °C alltså.

"Syster, det töar från kvist"

Kom hit i stället. Vi kan alltid åka skridskor i Rådhusparken om ni vill ha något vintrigt.

Karin S sa...

Bengt,
ja, att åka hit nu var verkligen att gå emot strömmen. Har sett dina rapporter, kan ju, lite puckat, kontra med att i Paris var det 14. Hittar inte den lilla ringen på den här maskinen. Det var helt enkelt jätteskönt! Men nu har jag återupptäckt Bollmorabacken! Kanske kommer vildbevis framöver.
Det dumma, både vad gäller dig o mig, om man ska generalisera, är väl att vi envisas med att åka just hit?