lördag 27 mars 2010

Ny roman på väg

Det här med böcker. Man skriver och skriver och det blir eller det blir inte en bok. Man vet inte innan.
Nu ska jag försöka hålla min snälla läsekrets à jour (som man väl säger i Sverige?) om mina förehavanden på den fronten.
Det blir en bok, kanske något oväntat. Jag har till och med, vid ett tillfälle publicerat en liten stump ur den här på bloggen. Men det är inte denna självbiografiska grej som jag tjatat mer om just här. Den blev refuserad av Bonniers.
Men det är ett litet hemligt projekt. Ingen har vetat om det, hittills. Numera vet ju då en förläggare om det. (Förläggaren och förlaget, som ni kanske känner igen.)

Historien är att Helena för en tid sedan, kanske i höstas, skrev på sin blogg att hon var intresserad av små manus, långa noveller och korta romaner.
Eftersom jag hade ett sånt manus liggande ofärdigt, modstulen vid tanken på att försöka få någon att vilja ge ut det, fick jag lite mer kurage för att få det manuset färdigt. (Vilken konstig mening?)
I alla fall, det blev klart och Helena vill alltså ge ut det. Jag hade alltid tänkt på det som En underbar roman, medveten om att så kan det ju inte heta. Men det verkar som om den kommer heta just det.
Vad jag trasslar till det här?

Kortfattat: I början av nästa år kommer en liten roman ut på Tusculum förlag. Den heter En underbar roman.
Nu ska jag illustrera den, tänkte jag mig och då blir det frågan om njurar och karuseller, snygga hus och gravstenar, skelett och katakomber, samt en och annan sufflé.
En sekretär med nipper och många, många foton och fina album, såna där med gulnat silkespapper (nej, halvgenomskinligt men ganska tjockt papper är det, inte silkespapper) mellan varje kartongsida.

Hej,

9 kommentarer:

Gabrielle sa...

Roligt, Karin! Ser fram emot det. Jag har just läst "Arnes kiosk" och tyckte mycket om den. Efter Arnstads bok "Skyldig till skuld" (man får ju varva genrer lite ibland) ska jag ta "Den gordiska soffan".

Karin S sa...

Gabrielle,
kul att du gillade Kiosken. Den här som kommer nu har nog på sätt och vis en del gemensamt med den.

Fransyskan H sa...

Grattis! Ser fram emot bâde läsning och illustrationer!

Wu sa...

Sssspännande!

Karin S sa...

Fransyskan H och Wu,
Tack!

Jorun sa...

Nämen! Så roligt och alldeles underbra. De böcker jag sett från Tusculum är dessutom föredömligt väl formgivna och tryckta. Din underbara roman kommer att ha fina kläder.

Charlie Truck sa...

Vad roligt, grattis! Jag såg på Helenas blogg att hon skulle ge ut en ny bok och när hon skrev att vi nog kände till författaren hoppades jag på dig!

Den här soptunnan har fler läsare än din blogg sa...

Stort grattis till Tusculum och dig. Kommer hon även att vara positiv till mitt projekt?

Eller måste jag uppsöka förlaget Limes?

Karin S sa...

Tack alla tre!

Stefan, finns det ett förlag Limes tycker jag att du ska testa där. Det låter bra, nämligen.