lördag 20 mars 2010

Transfer

Läser franska romaner igen. Just nu Hélène Berrs dagbok.

Trots den sorgliga läsningen tänkte jag på något vis att jag måste se samma stad denna vår, som Berr såg. Hm. Det går ju inte, men i alla fall, våren är här, luften är ljummen och fåglar tjattrar och piper och duvorna kuttrar som aldrig förr.
Men än är träden kala.
Jag ska försöka hinna med i år, hinna med våren som kommer, och så ska jag flytta upp i mitt arbetsrum, som inte är beboeligt på vintern.

Och så ett länktips igen, en gammal favorit som summerar Vilks på ett bra sätt.

Hej.

6 kommentarer:

Unknown sa...

http://www.paris-26-gigapixels.com/index-en.html

En spännande upplevelse... Antagligen långt ifrån Berrs.
Ha en finfin vår, Karin!

Karin S sa...

Wuodek,
Tack.
Trodde först du hade länkat till Disneyland.
Men det här var kanske på sätt och vis ändå någonstans i samma område som Berr, eller hur man ska säga.
Jag ska köra en Berrsk vår, en vår i andra världskrigets skugga eller tecken eller nåt.

Själva stan är sig nog rätt lik.

Önskar dig också en fin vår!

Inre exil sa...

Karin
det är så fint att följa din läsning av Berr. Jag skrev för ungefär ett år sedan om henne i bloggen:
http://nydahlsoccident.blogspot.com/2009/04/forintelsen-pa-franska.html

Min text handlade om två böcker med samma bakgrund:


Annette Muller: Den lilla flickan i vintervelodromen (perenn, översättning av Maria Sunnerstam och Per Nilsson)
Hélène Berr: Ingen kommer att tro mig. En dagbok från Paris 1942 - 44 (Bonniers, översättning av Cecilia Franklin)

Hoppas på mer från dig om detta. Tänkte mycket på det du skrev idag om hur du kunde identifiera dig med Berr - samma gator som du känner så väl. Du borde läsa också
Annette Mullers bok.

Karin S sa...

Thomas,
Tack. Jag minns din artikel, inte i detalj, men jag minns att jag tänkte att jag borde läsa böckerna.
Muller kanske finns översatt till franska också.

Annars när jag googlade på Berr så nämndes fyra andra ihop med henne på wiki.

* Anne Frank
* Etty Hillesum
* Rutka Laskier
* Věra Kohnová

Frank har jag förstås läst för länge sen, men jag tänkte hålla utkik även efter de andra.

Inre exil sa...

Karin, då vill jag särskilt rekommendera Etty Hillesum, hon är fantastisk. Hennes dagbok - en tjock sak - finns utgiven på engelska, och ett urval finns på svenska.

Karin S sa...

Tack, Thomas,
Tror jag sett henne här i bokhandeln, då tar jag henne nästa gång!