torsdag 25 mars 2010

Pariiiis dö ciiitii åv LÖÖV

Rubriken snodd av Stefans kommentar i det förra inlägget.

Man kan fråga sig varför man intresserar sig för löv. Den vår de starke kallar höst, eller vad det heter. Nej, det var fel.

Löv is in the air.

Jag har varit och köpt kaffe nere i city. Det är alltid lika spännande att se hur folk ser ut där egentligen. Om de har silverkjolar och små konstiga hattar - och det har de. Orange läderdräkt är också vanligt. På äldre damer vill säga.

Tänkte på min svärmor som aldrig skulle gå ut utan handskar. På att det är kvarteren kring hotell Lutetia där alla kändisar hänger i baren. Tänkte på det där förgyllda och liksom flytande Paris, det som svävar i (artificiellt) ljus.

Men det var helt vanligt vårljus, faktiskt. Nästan som i Sverige, men, naturligtvis, mindre brutalt. Inget är så brutalt som ljuset i mars. I Sverige. När det gäller ljus alltså.

Vårens färg verkar vara en sorts orange, vad jag kan se. Och så pärlgrått. Naturfärger, lin och hampa, färger för nunnor och svenska kulturtanter.

Så stort grattis till alla svenska kulturtanter! Det här kommer bli er/vår vår!


8 kommentarer:

Charlie Truck sa...

Äntligen! Nu exploderr det! Jag har, i brist på blåsippor, minipåskliljor, hyacinter och något som ser ut som en ros (men jag tror är något annat) i trädgården.

Karin S sa...

Ja nu får man vara på hugget om man inte ska missa det här.

Den här soptunnan har fler läsare än din blogg sa...

Lööv, lööv, lööv
Lööv, lööv, lööv

All you need is löööööööv

Ra-tata-ta-taaaaaa

All you need is lööööööööv

Det är ett löv utsprunget!

Hurra!

Karin S sa...

Du, Stefan, det här blir en riktig bladvändare.

(Löv=blad)

Å bladi å blada, å bladaaaaa-ha
Lalalala lajf is löv.

Iaf nästan. Har aldrig kunnat den riktigt märker jag nu.

Finns det inte något som heter lövtandad? I såna fall är jag det.
Nej, jag menar lövsåg.
Inte lövsång då?
Nejnej, lövsåg. Inget annat än lövsåg.

Du! Jag såg löv idag! Menar du lövsåg?
Ja, just det!

Man ska inte såga av det löv man sitter på, då hamnar man på lösvåg. Lösvikt, menar jag.
Menar du?
Menar du verkligen det?

Lösvikt är annars ett bra ord. Jag skulle vilja ha löv i lösvikt, det betyder lagom mycket vårlöv.

Vårlov, heter det.
Etc.

Den här soptunnan har fler läsare än din blogg sa...

Ha-ha!
Jag spricker ut av grön avund för allt löv-bladeri!

Sågblad på lövsåg finns, likaså lövsångare och notblad.

Kanske skall vi ge ut en Vårbladare?

Bladaren, BLADAREN, Kåmm å KÖÖÖÖÖP BLADAREN!

Karin S sa...

Lövar du det?

Den här soptunnan har fler läsare än din blogg sa...

Iblad!

Helena von Hofsten sa...

Det är alltid vår i kulturtanternas sinne. Och tack för posten. Kulturposten. Full av liv och glädje!