fredag 5 mars 2010

Stället i stället istället

Hej,
jag är bortrest? Eller hur man ska se det och funderar som bäst på en
romanintrig. Jag tänkte mig ett representativt urval av svenskar som
det gått åt helvete för, och då kom jag att tänka på alla ställ som
ritades ett tag. Kommer ni ihåg dem? Det var när cd-skivorna avlöste
lp-skivorna (som fö sorterades i ölbackar om man var ung eller
stoppades in i underskåp i bokhyllor om man var vuxen) som marknaden
överfylldes av ställ. En speciell disajnad liten möbel som i
förhållande till sin storlek och till sitt användningsområde som ju
var tämligen begränsat kostade skjortan.
Jag antar att folk har kvar sina ställ i den mån de har kvar sina
skivor. Men jag tror inte att det ritas tillnärmelsevis lika många
ställ längre. De är liksom vår tids pianon.

Kryddhylla är väl också borta?

Däremot verkar marknaden för beslag vara omättlig. Folk byter handtag
på sina dörrar och skåp som aldrig förr.

Jag funderar på framtidsyrken. Bokhyllorna lär väl också förpassas
till källarkontoren vad det lider. Och vi får fler och fler laddare
att hålla reda på. Kanske vore en bra uppfinning en all-laddare, jag
menar en sorts laddningsdyrk ungefär som en sån där låda med 27 olika
skruvmojar till ett handtag. Fast laddningsadapters då.

Sen öppnar man en kedja av typen Elgiganten - det är nog framtiden, faktiskt.

Konstigt inlägg? Vänd dig till kundservice. De har just nu - åtta -
samtal i kö, men jag lovar, de jobbar på så mycket de kan!

13 kommentarer:

FransyskanH sa...

Ja, haha!! och förutom att vara svindyra, jesus vad FULA och klumpiga flertalet av alla dessa (cdskivs)ställ var! svart metall liknande diskställ blandat med konstiga hyllplan i fult fuskträ..., ibland med smâ - träbollar pâ metallsslingornas ytterspetsar! Hu.
Jo, du har nog rätt - kryddhyllorna är utrotningshotade, likasâ de (redan dâ mycket färre) ställ till kaffefilter (mânga gjordes nog dock i slöjden, med lite fina glöddekorationer i form av exempelvis blommor...).

Karin S sa...

Kommer på en sort till: vinställ.

Karin S sa...

Fransyskan, hade helt glömt kaffefilterställen!

Agneta sa...

En ställmarknad som nog fortfarande har framtiden för sig är cykelställsmarknaden. Tror jag. även om den kanske inte i första hand vänder sig till enskilda konsumenter.

För övrigt tror jag inte att det går någon större nöd på uppfinningsrika ställskapare. När något blir gammalt och obehövligt dyker säkert nya områden upp som det kan designas inom. I dag är det kanske iPhoneställ eller andra mobilställ eller ställ som kan ha med IT-marknaden att göra.

tKryddställsmarknaden förfaller inte att vara stendöd än.

Den här soptunnan har fler läsare än din blogg sa...

Tänk bokhyllor och tänk 20 år framåt i tiden!

Anonym sa...

Ja, fö. kan man ju undra hur många generationer det kommer att ta innan ordet bokhylla är lika missvisande som ordet nattygsbord är idag.

Den här soptunnan har fler läsare än din blogg sa...

Vem engagerar sig för antimakasser idag?

Karin S sa...

Antimakasser är väl inga ställ? Lakansspets, broderade monogram och vanliga tygnäsdukar för också en tynande tillvaro men då är vi inne på textil. Och det kanske vi borde vara?

Den här soptunnan har fler läsare än din blogg sa...

Fast tyg i nattygsbord handlar ju inte om textilier, lika lite som tygförråd i det militära.

Fast vi kanske borde ha fler förvaringsmöbler av textilier. Och hus.

Karin S sa...

Och flytetyg. Man borde ha en jättehangar för alla finlandsfärjor och isbrytare, så att de kan gå sina rutter oberoende av väder?

För att inte tala om o- och sattyg.

Den här soptunnan har fler läsare än din blogg sa...

Man skulle kunna glasa in hela Östersjön och ha vågbrytare överallt så att den enda gungning var alkohol- eller rytmiskt inducerad.

Man skulle också kunna ha tyghetslarm om o- eller sa-tyg var i farten o hetsade!

Bengt O. sa...

Vinställ? Ett sånt har jag i köket för mellanlandning mellan källare och bord. Varför är det fel? Vad har jag missat? Är det bara "dina föräldrars generation" som har sådana Karin ;-)

PS Dessutom från IKEA

Karin S sa...

Bengt O,
Det är inget fel. Jag bara kom på det. Vinställ kan i och för sig vara fåniga, de också. Men de är däremot svåra att ersätta med något annat. Vi har också ett vinställ från Ikea i köket. Jättebra. Består av furupinnar som man sätter ihop själv!