måndag 5 november 2012

Ätare

Det står i tidningen att pizzaätare är mer deprimerade. Här vet jag inte riktigt var jag ska börja, men ok, först och främst tror jag att det stämmer.
För vadå, köttätare är väl mer alerta liksom, och gräsätarna är långsamma och goda att äta i sin tur.
Men pizzaätarna? Var på savannen finner vi dem?

Jag funderar på olika typer av ätare. Ät, ätare, ätast.

Sen funderade jag på uttryck med djur. Fråga mig inte varför, jag bara gjorde det. Det berodde på att jag anade ugglor i mossen, och sen försökte jag översätta det till franska, vilket ju inte gick.
Däremot kan man kamma giraffen eller stå trana på franska. Men inte ana ugglor.
Vad kan man göra mer?
Inte skåda given häst i munnen.
Sälja skinnet innan björnen är skjuten. Eller det ska man väl inte då.
Man kan skrika som en stucken gris.
Vara snäll som ett lamm.
Sprätta som en tupp.
Vara dum som ett får.
Hoppa kråka.
Listig som en räv, men det är ju inget man gör i och för sig.

Äh, nu orkar jag inte mer, det finns hur mycket som helst.
Jag tror så här, allätarna, som ju vi tillhör, vi käkar både kött och gräs, har blivit pizzaätare i dagens Sverige. Frågan är om man inte borde skriva till regeringen och begära att alla skolböcker ändras.  Då gjorde man ju i alla fall något vettigt, istället för att kamma giraffen.

Hej,

7 kommentarer:

Gabrielle Björnstrand sa...

Ingen ko på isen!

Jonas Hassem Khemiri har gjort en bok som driver med svenska vardagsmetaforer - inte minst de om djur. Metadjur.

Jag tyckte det var roligt när han läste upp en del av det i TV. Som hel bok kan det vara tveksamt.

I Danmark finns ett uttryck jag gillar och har tagit till mig: Det er en dårlig ræv som kun har en udgang.

Gabrielle Björnstrand sa...

PS: Pizzaätare är mer deprimerade - inte för att de äter pizza, men för att de inte har geist nog att laga sin egen mat; och det är de för att de är deprimerade.

Nästa Statistiska Undersökning!! Nya cirkelresonemang! Någon?

Karin S sa...

Fast man kan ju göra sin egen pizza! Ganska mysigt, faktiskt. Sen sitter man där och liksom idisslar den med tankfull blick.

Hel bok låter lite jobbigt, jag tröttnade ju efter cirka fem stycken. Möjligen kan det vara intressant att komma på nya. Med nya djur.

Larvhök t ex. Vad gör en sån?

Eller som ett av barnen sa: Jag springer som en örn!

Gabrielle Björnstrand sa...

Men det var nog inte egen-pizza-lagarna som blev deprimerade ; )

Även jag har lagat egen pizza, hundra år sen. Tror inte på deg längre. Men jag äter gärna croissanter (bakade av andra).

Jag går som en höna ; )

Gabrielle Björnstrand sa...

Kan man inte - förresten - rodna som en coque au vin? Eller se lite allmänt vindränkt ut, som en sådan tupp.

(Obs: gäller inte mig)

Karin S sa...

Deg is da shit, som svenskar säger. Nu överger alla degen, brödet, notre pain de ce jour. Då gäller det att stå fast. Vårt dagliga bröd är vårt dagliga bröd, om än bara i pizzans form. Därom är jag inte alls övertygad, men kanske ändå.

Rodna som en coq au vin känns svårare. Den svenska grejen är väl kräfta?
Vet inte vilket det franska (korrekta) djuret är. Kanske finns det inte. Kanske måste vi hjälpa dem på traven där. Jag börjar jobba på det!

Gabrielle Björnstrand sa...

Det var just det jag tänkte. Röd som en vintupp är bara början !