onsdag 22 juli 2009

Ordförståelse

Jag borde uppdatera min status. Här också.
Vadå uppdatera. Vadå status.
Jag borde tala om var jag är och vad jag gör.

Jag tänker på ord. Författarskap har blivit författarroll och moderskap har blivit mammaroll. Det sista ordet är så fult så att jag inte riktigt vill ha det här, men jag får väl stå ut.
Så. Vad är det då för skillnad på ett -skap och en -roll?

Mig veterligt är rollen något man spelar. Det är inte på riktigt. Roller är väl något man har, men bakom dem döljs något "på riktigt", själva -skapet. Bakom mammarollen alltså moderskapet.
Jag tror att det har att göra med att man inte vill göra något på riktigt, varken vara mor eller författare.
För att inte tala om far, eller faderskap.

Faderskap är något i stil med kvinnohistorier. Det förekommer bara i utredningar och är en genetisk-juridisk historia.

Något i både fader- och moderskap får mig att tänka på stora klädskåp som står glömda i mörka rum, såna där spanska skåp ni vet, som liknar den lilla trälåda som ofta är byggd innanför en katedrals portar i västfasaden, för att det inte ska blåsa rakt in.
Där står fader- och moderskapet och väntar på bättre tider.
I spansk nyrenässans.

Hej på er!

5 kommentarer:

Bodil Z sa...

Du kanske kunde skriva lite mer om sådana där mörka skåp och på prov placera dem i ett sovrum. I så fall bjuder jag in dig i min "sovrumsmöbelserie".

Karin S sa...

Bodil,
Det låter kul. Jag visste inte att du hade en sovrumsmöbelserie. Just såna här skåp passar bäst i kyrkor men skulle även teoretiskt kunna rymma små rum, tex toaletter eller skrubbar i största allmänhet.

Hur menar du att själva serien går till?

Bodil Z sa...

Jag medger att detta var aningen dunkelt sagt, men om du tittar lite bland de senaste kommentarerna hos Bengt O. kanske det blir lite klarare.

Förresten kan du gärna välja en annan sovrumsmöbel om de här skåpen inte riktigt vill passa in bland ottomanerna.

Karin S sa...

Bodil,
Ja dunkelt kan man gott säga. Jätteskåp och ottomaner har väl inte i sovrum att göra?

Jag åker bort i morgon. Kanske hinner jag i kväll, men jag ska packa. Det blir nog dessvärre inte, om inte faderskåpet räknas då.

Bodil Z sa...

Synd - blir du borta från internet länge? Fast visst får fadersskåpet vara med.