lördag 27 november 2010

Blott Sverige TEST - Är du SD-anhängare i vårdfrågor?

Okej, nu testar vi. SD har tydligen gått fram i landstingen, här är deras krav enligt SvD.

•Ingen gratis sjuk- och tandvård för illegala invandrare.

•Skattemedel ska inte användas till att bekosta tolkar om det inte handlar om livshotande situationer.

•Den som ställer religiösa, kulturella eller etniskt grundande vårdkrav får bekosta vården själv hos privata vårdgivare.

•Vårdgivarna ska få ersättning efter prestation och inget extra stöd för att de arbetar i socialt utsatta områden med många invandrare.

Den första grejen både håller jag med om, och inte. Det stör mig på ett sätt att den som inte på något vis bidrar till försäkringssystemen ska ha rätt till utfallet eller vad man ska kalla det. Å andra sidan, vård går inte att neka när den behövs. Kanske får man som nitisk vän av ordning helt enkelt se det så. Någon pension får de ju inte, och ingen a-kassa heller. Och så vidare. Är de sjuka ska de helt enkelt ha vård. De ska heller inte avslöjas för att de söker vård.

Skattemedel till tolkar... inte en aning. Nu antar jag att vi talar om legala invandrare, eller? Spelar det någon roll? Kanske kunde man införa någon liten avgift för att uppmuntra att någon som kan svenska följer med och tolkar? Eller innebär det medicinska risker? Säg en familjemedlem som redan kan svenska. Åtminstone på vårdcentralen borde väl det funka.

Och jo, om man vill låta omskära sina barn får man klart betala det själv. Vill man inte ha kvinnlig/manlig läkare eller krånglar på annat sätt får man nog också söka sig någon annanstans, betala själv.

UPPDATERING: Vid närmare eftertanke tycker jag nog att omskärelse, också av pojkar, ska förbjudas. Att det inte är tillåtet att stympa flickor utgår jag ifrån och att det är kontroversiellt och antagligen svårt att genomföra ett förbud vad gäller pojkar i praktiken antar jag också. Ändå tycker jag att detta skulle gälla även sk piercing (möjligen med undantag för örsnibbar, men jag är tveksam) och tatueringar, fast där är det väl förbjudet. Barns kroppar ska vi helt enkelt inte röra, de får sköta allt sånt då de blir myndiga. Tycker jag.

Den sista grejen håller jag inte med om alls. Om vi nu skapat ghetton, eller varit med om att låta dem växa fram, ja, då får vi väl stå vårt kast? Jag tycker alltså inte att detta ska gälla bara vård, utan även skola. Mer deg till lärare och läkare som jobbar i svåra områden, att de gör ett bra jobb utgår jag ifrån. För hur ska man annars på sikt lösa de här knutarna?

Tja, jag utgår ifrån att jag i och med detta inte automatiskt är SD-anhängare, men visst, jag delar deras syn åtminstone i en av frågorna. Det dör jag inte av, jag fortsätter att rösta på folkpartiet.

Hej.

15 kommentarer:

Unknown sa...

Tolkar är nödvändigt. Framför allt för att det ska finnas en direkt kontakt mellan Vården och Vårdtagaren, och inte att saker och ting ska filtreras genom anhörig (som nästan garanterat är partisk och har ett eget agenda när det gäller vilken vård vårdtagaren ska få).

Bernt sa...

Finns bra kommentarer under blogginlägget "Borde alla som befinner sig i Sverige vara..."
Där kan man också rösta.

Anonym sa...

Med anledning av den klichémässiga kritiken av SD:s "människosyn".

I vårt samhälle har vi regler. T ex så har det förts en debatt om hur cancersjuka tvingas tillbaka till jobbet av nya försäkringsregler, men inte en gång har regeringens "människosyn" diskuterats.

Men när illegala invandrares ("flyktingars") sjukvård diskuteras, så blir det omedelbart tal om "människosyn". Varför?

Är "papperslösa" (människor som vistas här illegalt) mer värda än svenska medborgare som är cancersjuka?

Mvh

Michael

Anonym sa...

Den som kommer hit och kräver vård och försörjning, MÅSTE göra något i gengäld. Lära sig svenska, skaffa en utbildning och vara laglidig är ganska självklara och oförhandlingsabara krav från oss som betalar.

/UllaBella

Karin S sa...

Demonic,
Mycket möjligt att du har rätt. Då återstår frågan vem som ska betala.

Övriga,
Jag är inte särskilt pigg på anonyma kommentarer, särskilt inte sådan som inte tillför diskussionen något.

Karin S sa...

Har satt på kommentarsgranskning här eftersom inlägget uppenbargligen lockar nya läsare...

Erik, Sthlm sa...

Jag fick då ingen tolk när jag var sjuk i utlandet (välmående EU-land). Var svårt att beskriva symptomen exakt på engelska, särskilt som man inte mådde bra. Sverige ska alltid vara generösast med skattebetalarnas pengar.

Ingen gratis vård betyder aldrig att någon nekas akutvård, men personen, dennes hemland eller biståndsbudgeten får stå för kostnaderna.

Vi ger redan nu dubbelt så mycket resurser till "utsatta" skolor som till svenskdominerade skolor. Massinvandring är ett väldigt dyrt projekt.

Samtidigt har våra gamla inte råd att gå till tandläkaren eller, i vissa fall, ta ut sin medicin.

Karin S sa...

Erik,
Tolkar (eller inte) i utlandet hör väl strängt taget inte hit?

Nästa stycke i din kommentar fattar jag inte. Är det som du skriver där redan idag? Jag tror inte det.
I såna fall får du förklara för VEM du talar.

Och vad gäller skolorna, som jag i och för sig själv drog in i det hela: Jaha, det är mycket möjligt. Menar du att man ska sluta med det då och att de skolorna blir bättre av det?
Det är väl inte särskilt troligt.

Även om man i den mån det är möjligt stryper det du kallar "massinvandring" så blir ju rätt mycket folk kvar? Folk som vi har åtaganden gentemot. För att inte tala om alla de internationella överenskommelser som styr invandringen.

Hur man än vänder och vrider på det så finns det en hel del problem som måste lösas. Jag gissar att det kostar en del pengar, ja.

Och din slutkläm: ja, då får man väl se över DE systemen?

Karin S sa...

Jolalus,
Jag släpper inte igenom din kommentar eftersom den är enkelspårig och populistisk, vilket väl den i och för sig inte är ensam om.

En sak jag gärna skulle vilja se uppgifter på är hur invandringen regleras, jag har sett det någonstans, och det var en jädra massa internationella överenskommelser. Kvar blev i stort sett 10% (eller nåt ditåt) som vi kunde bestämma "själva" över.
Om jag minns rätt.

Det alla ni SD-kommentatorer helt bortser ifrån är verkligheten. I den finns redan en massa människor som man INTE kan skicka tillbaka som defekta varor.

Man kan möjligen ändra nuvarande politik, på sikt, men det löser inga av de problem vi redan har.

Anders sa...

"Det alla ni SD-kommentatorer helt bortser ifrån är verkligheten. I den finns redan en massa människor som man INTE kan skicka tillbaka som defekta varor.

Man kan möjligen ändra nuvarande politik, på sikt, men det löser inga av de problem vi redan har. "

Tror du själv att det blir bättre av att ta in allt fler människor samtidigt som vi ger dem gratis, boende, vård och omsorg utan att kräva något alls tillbaka? Det hela eskalerar bara och blir värre när inga av de vanliga partierna kan erkänna den verklighet vi lever i.

Det är totalt omöjligt att alla vi som vuxit upp i Sverige ska försörja alla världens människor som bestämmer sig för att komma hit. Samtidigt så skär politikerna ner allt mer på skola, vård och omsorg på oss som vuxit upp här.

Människor som kommer hit måste integreras för att det ska kunna fungera och ett första steg är att minska den eskalerande invandringen och fokusera mer på de människor som är inom gränserna innan man försöker ta hand om hela världen utanför...

Karin S sa...

Anders,

Vad jag försöker påstå, utan att ha några siffror på det, är att Sverige har skrivit under ett antal internationella överenskommelser som gör att Sverige vill och ska ta emot invandrare. Bryter Sverige de avtalen så antar jag att även det får konsekvenser.
Men visst, man kan antagligen inom ramen för invandringen tolka sådant som flyktingstatus etc annorlunda än vad som görs idag. Man kan säkert också vara petigare, noggrannare helt enkelt, något förmodligen ALLA skulle vinna på, också hederliga invandrare.

Själv tror jag att invandring fungerar så länge det finns en fungerande VIT arbetsmarknad. Jag tror vidare att det är bra att invandrare får lära sig grunderna i svenska, men framför allt ska de ut i arbete så snart som möjligt.
Funkar inte det så fungerar inte systemet.
Och det är väl vad vi ser nu, i kombination med nedskärningar i försäkringssystemen OCH minskade arbetstillfällen inom många sektorer.

Med andra ord, vill man ha en invandring på nuvarande nivå så måste man rucka på arbetsrätten, kanske sänka lönenivåerna, antagligen ha mer i stil med "pigavdrag".

MEN det gör inte att de som redan är här, sämre eller bättre integrerade kan kastas ut - har man åtagit sig något får man stå för det.
Och det är den delen som SD inte HELLER har några svar på.

Stor kriminalitet i andra generationens invandrare. Jodå, det förekommer. Och de är svenska medborgare, så var föreslår SD där?

Trots allt visar alla internationella undersökningar att folk inte flyttar ifrån sina hemländer för sitt höga nöjes skull, de vill skapa ett bättre liv för sig själva och för sina barn. Det är väl det man måste ta fasta på i värdlandet.

Det var för övrigt av de orsakerna som jag själv lämnade Sverige.

Anna Brodow Inzaina sa...

Jag tror att vi generellt sett är dåliga på att se invandring som en resurs och inte bara en kostnad för samhället. Det kommer personer hit som har en massa erfarenheter, ofta utbildningar hemifrån och som kan tillföra något. Självklart ska vi ha förväntningar på motresultat.

Med min lilla erfarenhet som ekonomiassistent i socialtjänsten i en invandrartät förort i Uppsala på 90-talet vet jag att det finns väldigt mycket resurser, människoresurser, högutbildade människor som inte kommer ut på arbetsmarknaden. Det är tragiskt!

Att gå svenskundervisning är jätteviktigt för att snabbt komma ut på arbetsmarknaden. Det är klart att det ska ställas krav där som på alla andra utbildningar, annars blir det ju ingen morot. Man måste se människor som vuxna människor med ett eget ansvar. Allting annat är kränkande för individens självbild.

Tolkar behövs, inte bara för vårdtagaren utan även för sjukvården som skall ställa rätt diagnos. Jag har inte så mycket erfarenhet av hur det fungerar i andra länder, men i Italien där min man bor vet jag att sjukvården tar emot sjuka även om de inte har papper.

Karin S sa...

Anna,
Ja, det där är sorgligt. Där finns det antagligen en hel del vinster av "winwin"-karaktär att göra.
Färre regleringar?

Men grejen med Europa, till skillnad från USA (som jag fattat det) är ju att här HAR vi rötter och sedan lång tid tillbaka definitioner om vad en bra människa (i brist på bättre ord) är.
Jag tror i allra högsta grad att det ligger oss i fatet (Sverige inclu) när det gäller invandrarna. Vi bedömer inte folk förutsättningslöst. Vi har också väl utbyggda välfärdssystem som vi i ett par generationer ägnat åt oss att betala.

Det finns mycket i det här som ger och innebär tröghet. Vi är liksom snärjda, på gott och ont.

Jag ser dina åsikter som helt rimliga och tror att de flesta faktiskt delar dem. Men hur ser det ut i praktiken? Det vet jag alldeles för lite om, framför allt saknar jag en övergripande bild. Inte snapshots från en detalj, utan helheten. Den som får kläm på den och kan presentera (+ vettiga åtgärder) den vinner antagligen nästa val.

Anna Brodow Inzaina sa...

Ja, jag förmodar att mina åsikter är vad de flesta kan hålla med om. Inget anmärkningsvärt, men när Folkpartiet driver den linjen är de ett kravparti eller simmar i grumligt vatten.
Jag har heller ingen aning om hur det ser ut i "verkligheten", för den får vi inte veta så mycket om. Min italienske man som gick SFI i Uppsala tycker att vi svenska är naiva. Snälla men korkade. Det var flera på hans kurs som fuskade och presterade sämre bara för att få socialbidrag för fortsatta studier.

Karin S sa...

Anna,
Mmm, den där bilden av svenskar som naiva känner jag fler som har.
Kanske är svenskarna på väg att bli mindre naiva, men det är antagligen en rätt smärtsam process.

I övrigt håller jag med, fp är det minst dåliga.