onsdag 17 december 2008

Morgonens ärenden

Hade en helt fantastisk morgon, jag gick ut i tio minuter och fick upplevelser för hela dagen, kändes det som. Först gick jag till den lille kinesiske skomakaren på hörnet mitt emot och lämnade in ett par skor för sulning. Det är en gammal farbror med två tummar på ena handen. Eller ja, en liten extratumme. Han bryter starkt på kinesiska och är den ende på mils omkrets som kan sy på nya lädersulor på ett par skor. Det kostar skjortan, men skorna kostar mer. Tummarna är väl sånt man hade opererat om han hade fötts här.

Sen gick jag och köpte en tidning och jag vet inte hur jag fick reda på hur tidningsdistributionen fungerar i Frankrike. Det är helt sjukt! Tidningshandlarna måste köpa in det distributörerna bestämmer. Lägga ut pengar i förskott. Sen skickar de tillbaka och får betalt för sålda ex. Men om något inte säljer så måste de ta något annat istället som de inte bestämmer själva. Egentligen gör de ingenting mer än öppnar och stänger och sorterar och tar betalt!
Är inte det skumt?

Sen mötte jag en man med lejonhår som bar hela sänglinnet som uppdraget med roten i famnen. Han plöjde genom trafiken och försvann in på en tvättinrättning. Jag funderade på varför det hela skedde så brådstörtat. Men det angår ju faktiskt inte mig.

Sen köpte jag fyra kycklinglår och fick dem skurna i bitar.

Sen gick jag hem och sen hände inget mer.

Men var inte det ganska bra på tio minuter?
Tilläggas kan att vårt kafé blivit chicos. Vet inte om jag gillar det.

hej,

3 kommentarer:

Anonym sa...

...och... vvvad är chicos?
En annan är lite off här ute, typ.

Anonym sa...

Google'at lite... Vad jag kan begripa är det något besläktat med tacos...något mina barn betecknar med "same shit, different name"...

Karin S sa...

Det är någon sorts slangvariant av chic, det vill säga flott, typ. Men med ironisk biton.
Chicos, säger man till någon med en ny väldigt stor bil t ex.