onsdag 10 november 2010

Heliga riken och mindre heliga

Här sitter jag och försöker komma undan vad jag egentligen borde göra. Sortera papper, rita omslag och rita fårhus.
Imorgon är det helgdag här, arbetsfri dag. Varför? Vapenstilleståndet 1918. Yngste sonen har lärt sig vad skyttegravar är i skolan, samt av en god vän fått en soldat att färglägga.

I början glömde jag alltid varför denna dag och den 8 maj är helgdagar, men det är de. Här vill man inte glömma krigssluten, eller också vill man inte jobba. Blommor åker upp på fasaderna där någon stupat, man håller ceremonier.

En annan grej. Kollade på historia ihop med mellanbarnet som hade Det moderna Europas framväxt i läxa, 16- och 1700-talen.
När vi höll på med det där envisades han med att kalla något för Le Saint Empire.
Va, sa jag varje gång, vad är det?
Ja, det är ungefär Tyskland, sa han och fortsatte. Och så dök det upp igen. Det Heliga Riket.
Va, sa jag (igen) vad är det för ett land egentligen?
JAMEN DET ÄR JU UNGEFÄR TYSKLAND, sa han igen, mer irriterad.
Men vad är det för heligt med Tyskland, sa jag.
Det är inte Tyskland, sa han då, det är vad som återstår av Det Heliga Tysk-Romerska Riket. Karl den Store, sa han.
Jaha. Men varför har vi tagit bort det heliga, sa jag, för det tysk-romerska riket (jag kör med omväxlande gemener och versaler här, för att förvirra ytterligare) heter ju bara det tysk-romerska riket hos oss.
Det hade han inget svar på.
Inte jag heller, därför bollar jag frågan vidare till läsekretsen. Har vi tagit bort heligheten för att vi är protestanter, eller hur försvann den?

undrar, er Krönikös,
som Bengan ungefär brukar skriva,
papprena väntar

10 kommentarer:

Den här soptunnan har fler läsare än din blogg sa...

Neutrala som vi är tror jag att Sverige valde att hålla sig neutrala i kampen mellan det heliga och det skenheliga romerska riket.

Tror inte heller att vi säger Kung av Guds nåde längre i Sverige. Säger ni President av Guds nåde i Frankrike?

BengtO. sa...

Det är väl fråga om "Det heliga romerska riket av tysk nation" som bestod ända till 1800-talets början. Hur det tillkom och utvecklades orkar jag inte gå in på här i kväll i Amsterdam. Googling anbefalles, kröniköser och andra.

Karin S sa...

Sopis,
Lägg ägg, du har hajat noll av The French Revolution, ja?
Nothing Holy, none of the kind.

Bengan,
Orkade inte.
Men tänkte väl att någon med rötter i artonhundra kallt skulle veta bättre. Men fick du lära dig det i skolan?
Anyhow. Thank you so much!
(We are international speaking nowadays. Hi!)

Den här soptunnan har fler läsare än din blogg sa...

Åja BengtO.
Du glömmer, eller väljer att glömma?, konsekvenserna av reformationen, det trettioåriga kriget samt den den Wesfaliska freden 1648. Men visst, Sacrum Romanum Imperium Nationis Germanicæ upplöstes formellt först 1806.

Åja Karin S.
Finns det något västeuropeiskt statsöverhuvud som agerar som av Guds nåde så är det väl......

Karin S sa...

Sopis,

... Göran Persson.

Agneta sa...

Jag har vaga minnen av begreppet från skolans undervisning i historia. Nog ite på realskolenivån och sedan från gymnasiet.

Läser nu i uppslagsboken:

»Tysk-romerska riket, Heliga romerska riket av tysk nation (tyska Heiliges römisches Reich deutscher Nation), benämning på det gamla tyska rike som grundades genom Otto I:s (den store) kejsarkröning 962 och upplöstes 1806, sedan Österrike 1804 blivit eget kejsardöme. I uttrycket romerska riket (latin Imperium Romanum), som ingick redan i Karl den stores kejsartitel (från 800), ligger anspråket på att utgöra en fortsättning av det antika romarriket och samtidigt företräda det medeltida idealet av ett universellt, hela kristenheten omfattande kejsardöme. Fredrik I Barbarossa (1152–90) tillade bestämningen sacrum, 'helig', för att markera kejsardömets sakrala karaktär gentemot påvedömets totala maktanspråk. Under 1400-talet tillfogades en ytterligare bestämning, nationis Germanicae, 'av tysk nation'. Med sin syrliga anmärkning att riket var "varken heligt eller romerskt eller ens ett rike" konstaterade Voltaire dess reella politiska betydelselöshet, i varje fall sedan westfaliska freden 1648.«

Känner igen det där med Barbarossa och vet också att Frans II blev den sista tysk-romerske kejsaren.

Magnus sa...

Efter reformationen fanns det ju ingen poäng med att beskriva det då habsburgska kejsardömet som "heligt", om man ser det från svensk eller för den delen preussisk synvinkel. De hade ju t ex lett "den katolska ligan" (ett av de mest förgrika uttrycken i historieboken).

Och för 17- och 1800-talens tyska patrioter och nationalister framstod kejsardömet som ett mossigt hinder på vägen, en gammal drake. Intressant att man fortfarande säger "le Saint Empire" i det sekulära Frankrike.

Karin S sa...

Agneta,
Just det! Tysk-romerska riket! Det sa vi! Möjligt att det långa krångliga namnet stod i boken men vi SA inte det.
Voltaires kommentar var ju kul för övrigt.

Magnus,
Ja, det var så jag tänkte, att vi från vår protestantiska synpunkt inte erkände några riken någon helighet, men säger man hel namnet så kommer ju heligheten med ändå.
Att de förkortar åt andra hållet här kanske har samma förklaring fast tvärtom, något av en slump, men också; Frankrike är visserligen sekulärt, men folkkyrkan är ändå katolsk.

Jacob C sa...

I sin "Essai sur les mœurs et l’esprit des Nations" sade Voltaire en lustig sak som man brukar citera när det Tysk-romerska riket kommer på tal: « ce corps qui s’appelait et s’appelle encore le Saint-Empire romain germanique n’était en aucune manière ni saint, ni romain, ni Empire ».

BengtO. sa...

"Sopis" (?) "glömmer, eller väljer att glömma "

Orkar inte snarare.

Karin: Jodå, nog tragglade vi detta i skolan. Även "alliansernas omkastning","trekejsarslaget", "den pragmatiska sanktionen", "de schmalkaldiska artiklarna", "the Dear Willy/Dear Nicky letters" och annat smått och gott. Inte minns jag mycket men intresset vakande på äldre dar och nu har jag kompletterat.