tisdag 13 januari 2009

Våldsam Antikbehandling

Har antikbehandlat tårtljusen. Vad är det egentligen, att antikbehandla något? Göra bilden lite mindre gräll?
Man borde nog antikbehandla verkligheten. Inte sepia, det blir för gult, det ser lite giftigt ut ibland, som om vi levde i en ständig skymning under natriumlampor.
Så förskräckligt, om man tänker efter?!

Alltså, ett råd: Antikbehandla ytterst sparsamt.
Kan man för resten antikbehandla möbler och sånt? Man köper en ny stol, man kastar den från tredje våningen några gånger så att den blir skrapad och lite skev.
Men vad har hänt med din nya stol, undrar kanske någon då.
Jag har antikbehandlat den, svarar man.
Men är du galen? Antikbehandlar gör man med lasyr!
Jaha.
Och så åker man och köper en stol till och lite lasyr. Man målar på lasyren men tycker att stolen ser ny och antikbehandlad ut. Inte antik i sig.
Snygg stol, säger folk då. Var har du köpt den?
På Ikea, svarar man. Den är antikbehandlad.
Det var som fan. Det skulle jag också kunna göra med en grej jag har. Har du kvar färgen?
Här. Du får den, det är inte färg, det är lasyr.
Strunt samma, här ska målas.
Vad är det du ska antikbehandla, då?
Min dator. Gillar inte färgen.
Aha. Ja, om jag får säga vad jag tycker så tycker jag nog att den första stolen blev bäst. Den jag kastade ut genom fönstret några gånger. Den ser minst ny ut.
Säger du det?
Jepp.
Men en dator kan man väl inte kasta ut genom fönster hur som helst, då går den väl sönder?
Säg inte det. Man lägger den i kartongen först.
Okej, jag testar.

Sen går det några dagar och så kommer den där typen tillbaka.
Min dator är trasig.
Jaså, vad har hänt?
Jag har antikbehandlat den.
Jamen en dator kan väl aldrig vara eller se antik ut?! Är du dum i huvet eller?
Men, det var ju du som sa---
Nänä. Antik går inte. Antikbehandlad går. Jag har mer färg. Men nu kostar den pengar.
Nä, jag vill nog inte det, för datorn är i alla fall trasig. Du kan få den, jag måste köpa en ny.
Okej, jag tar den.

Nu slutar jag igen. Men jag tycker att vi ser ett mönster här. Antikbehandling ökar konsumtionen, ytteligare en orsak att vara försiktig med just den.

Hej.

Inga kommentarer: