fredag 2 januari 2009

Gissa berget

Hej!
Är hemma igen och har sett ett berg i ett alldeles fantastiskt ljus. Himlen öppnade sig och ned mellan molnen for en sned solstråle just på bergets snötäckta krön.
Och för att pigga upp er så här i början på det nya året tänkte jag att ni skulle få gissa vilket berg det är! Ledtråd.
Det finns andra berg i omgivningarna så det här är inte jättelätt, vilket man först skulle kunna tro.

Imorgon lägger jag ut en text om en till asbra bok skriven på svenska av en svensk.
Annars har jag läst en liten text av Proust där han går lös på William Morris inredningsidéer och John Ruskins idéer om läsning.
Vet inte om jag eller Proust fått allting om bakfoten, eller om jag helt enkelt minns fel. Men som jag kommer ihåg det så var Morris en bra kille (nästan svensk sosse, liksom). Han ville att det skulle bli fint. Arts och crafts och allt det där. Jättefint.
Men Proust är skeptisk. Hans tolkning av Morris är att bara det funktionella eller utvalda är vackert. Man ska med andra ord (enligt Proust) ha ett rum där man ser att sängen är en säng och behöver man hänga upp något på väggen så slår man i en spik, men det ska synas att det är en spik, och på den kan man möjligen hänga en reproduktion av Botticellis våren.
Proust kontrar med sitt barndomsrum i en liten sömnig by i skuggan av en ENORM kyrka, där allt mest liknande ett litet kapell, på väggen ett kors med välsignade kvistar, en byrå lik ett litet altare och så vidare. Inget i Prousts pojkrum var valt av honom själv, inget var där för hans skull, hans förnimmelse av rummet är snarare att tingen där hade funnit sig till ro och att de var där för sin egen skull.
Han kan inte tänka sig något värre än ett rum där han själv valt allt. Där han aldrig möter en annan människas tanke eller för den delen "smak", vilket är ett rätt felaktigt ord i sammanhanget.
Och vad gäller Morris idéer om läsning är han ännu mer skeptisk, man kan faktiskt säga att han sågar dem rakt av med hjälp av Descartes. Som hade sagt samma sak men långt tidigare och dessutom dragit slutsatser som nådde längre än Morris'.

Jag tycker att det var rätt skönt att läsa den här lilla boken. Jag gillar också det råddiga och av någon annan valda, vem säger att jag väljer rätt?

12 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, det är lite svårt med Morris, jag har faktiskt irriterat mig lite på honom precis, "Ha ingenting i ditt hem som du inte vet är användbart eller som du inte tror är vackert!" läste jag nyss att han sa - "Ha ingenting i ditt hem som du inte vill ha i ditt hem" är väl bättre... det där med användbarheten är så himla tråkigt.

Anonym sa...

Fint att du är tillbaka efter helgerna förresten!

Karin S sa...

Hej Therese,
Ja, han verkar, via Proust då, helt enkelt urtrist.

Ja, det är kul att vara hemma igen, nu ska jag skriva en kommentar på ett gammalt inlägg hos dig.

Charlie Truck sa...

Mont Ventoux?
Fast det gissar jag bara för att det är det enda berg jag kan i södern där jag tror att du firar jul med julcypress. Och det heter ju inte Vintoux sa det stämmer nog inte (som om du skulle göra en så dålig ordvits...).
Gott Nytt förresten!

Karin S sa...

Charlie!
Tack detsamma!

Rätt svar dessutom, men grejen är att det finns viner som kommer härifrån med namnet på berget med i namnet. (Hm.) Precis som det finns från det andra berget (Luberon), och det var därför det var lite knivigt, menar jag.

Lennart Erling sa...

Att jag kunnat missa en bok av Proust med den svenska titeln "Om läsning"!
Trevligt att du är tillbaka, bloggrundan har varit lite tunn...

Anonym sa...

Ventou är det ju. Du nämner inte att berget bestegs av Petrarca på 1300-talet vilket var ett pionjärdåd inom bergsbestigningen eftersom man som regel ansåg att bergstopparna var ett tillhåll för demoner och annat otyg.

En gång i ett annat sekel hade jag rätt avancerade planer på att följa i P:s fotspår (i detta avseende) men det blev aldrig av. När vi bodde i Genève drack vi däremot vinet - det var billigt men gott och hade inget vidare anseende.

Minnen. Ack ja. Vad sade Pascal om dem? Inte en aning.

Karin S sa...

Lennart Erling,
Det här är inte en bok av Proust utan förordet till hans översättning av John Ruskins Sesam and Lilies - har jag just googlat fram.
Han skriver här dels om den förskräckliga estetiken full av pekpinnar som jag tror att både Ruskin och Morris företräder, och så skriver han om konsten att läsa. Och där går han i polemik mot Ruskin som tydligen uttalar sig i ämnet.

Jag vet inte om texten finns på svenska, men kanske (troligt) finns den engelska?
Hur som helst, den är rolig och inte särskilt lång, inte så svår heller, även om meningarna ibland är väldigt långa...


Bengt O!
Du är alldeles för bra på berg! Att jag inte nämner Petrarca beror helt enkelt på att jag inte hade en aning om att han klättrade upp där.
Att berget däremot gav namn åt rödtjut (pinard) som fortfarande på åttiotalet (då jag jobbade extra där) såldes på Systembolaget vet jag däremot bestämt. Precis som det fanns liknande vin som hette nåt med Luberon - vårt andra berg.

Pascal och minnen lämnar jag åt dig att forska i.

Hej.

Bodil Z sa...

Jag vill då passa på att slå ett slag för Jelenas text i Salongen - om just Petrarcas bestigning av Mont Ventoux. Leggete qua:

http://salongen.de/node/379

Anonym sa...

Lennart, jag skrev lite om Prousts bok (som finns i svensk översättning, denna länk: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186536842 ) i min blogg i höstas och passade på ett scanna några sidor då... så, ett smakprov: http://img159.imageshack.us/img159/1725/proustscanap1.jpg

Anonym sa...

Äsch, förlåt att jag besudlar denna blogg med fula länkar, men den sista var för lång för att funka att klistra in i ett kommentarsfält... nytt försök:

http://tinyurl.com/83d3z3

Lennart Erling sa...

Tack, Therese, för länken! Jag hade redan kollat Libris och Adlibirs och skrivit upp boken bland "att beställa" och när jag nu läser ditt smakprov:

"...vår klokhet börjar där författarens slutar...

...framstår det som utgör slutpunkten för deras klokhet inte annat än begynnelsen av vår egen..."

så är det ingen tvekan.

Sen ser det ut som om jag måste lägga ytterligare en blogg till min bloggrunda...