fredag 14 maj 2010

Flanera

Var ute och gick igår. Först uppför boulevard Arago mot Denfert, men där vet ni väl vad som finns vid det här laget, fängelser och kloster, det vill säga höga murar. Och så socklar utan gubbe.
Men efter place Denfert tog jag avenue Géneral Leclerc, en stor shoppingboulevard i fjortonde. Först efter en stund kom jag på att jag skulle plåta, men då har ni missat en stor risig funkisbio vid namn Mistral, en gammaldags affär för underkläder som hette just Paris underkläder där man säkert kunde få tag i t ex en sån sak som en underkjol - det kan man inte på Printemps. Så stället hade rätt namn.
Sen tog jag kort på en fiskhandlare i en byggnad som liknar den ovan, en låg funkisbyggnad av bazarkaraktär.
Sådana fanns på flera ställen, ofta i dåligt skick. Jag antar att de kommer att rivas inom kort för att ge plats åt bebyggelse med betydligt högre exploatering.
Den lilla byggnaden ovanför här var egentligen jättefin men nu höll den på att falla ihop. Och så tror jag att det där rasterartade mönstret högst upp är ett tillägg från 60-talet, det ser ut som någon i Min Onkel, Tatis film.
Sen kom jag till porte d'Orleans. På alla kaféer med värmslingor i taket på terrassen satt tonårsflickor och rökte. Jag undrade så var pojkarna var. Min dotter spelade bowling i rökfri miljö. Tror jag.
Forts följer.

Inga kommentarer: