lördag 2 maj 2009

Boktipset

Nu har jag också gått med i boktipset.se, mest för att se vad det var. Och jag inser att sajten inte stämmer så bra på mig, dels läser jag mycket på franska, och det finns väldigt få böcker på franska, dels läser jag böcker som inte finns i handeln längre - och de finns ju inte heller där.
Sen känner jag mig lite frågande till det här att sätta betyg på böcker. Man läser dem väl för att man gillar dem? Läser man klart en dålig bok, vilket jag sällan gör, kan man ju sätta ett lågt betyg, men, jag gör alltså inte det. Och hur jämför man en gedigen klassiker och en rätt bra underhållningsbok? Inte på samma skala, väl?

Jag sätter bara fyror. De böcker som var för dåliga eller som jag helt glömt sätter jag inget betyg alls på.
Nån jäkla metod i galenskapen ska det väl ändå vara!?

5 kommentarer:

ingebjørg sa...

noko tilfeldig kom eg innom bloggen din! kjekt å lese det du skriv!! eg kjem nok innom igjen ;.)ha ei fin helg

Charlie Truck sa...

Jag höll ett tag på med goodreads (www.goodreads.com) och lade en widget på bloggen, men jag orkade ju aldrig uppdatera så det blev samma 12 böcker som snurrade runt. Men det var ganska snyggt!

Karin S sa...

Charlie,
Ja, det är ju så det brukar bli, man orkar inte fortsätta.
Får se hur det går här för mig, men en sak är klar, jag orkar inte fortsätta med båda, så boktipset är ett avslutat kapitel redan.
Var goodreads bra?

Charlie Truck sa...

Goodreads är rätt anglosaxiskt, jag saknade mycket svensk litteratur. Jag har inte kollat in de andra så jag kan inte jämföra. Skulle tro att du stöter på samma problem med att böckerna måste finnas i handeln (dvs Amazon).

Karin S sa...

Charlie,
På boktipset var det så och där fanns således ingenting, men Library Thing är även kopplade till KB och tre stora svenska universitetsbibliotek, så man hittar en hel del där. Jag klagar inte.
Däremot har jag ju GLÖMT vad jag läst genom åren och jag vet inte riktigt hur man ska betrakta det här men jag tänker mig mer det hela som en lista över böcker som betytt något för mig. Alltså kommer rätt mycket inte med.

Fast Library Thing är rätt kul, pröva!