söndag 8 november 2009

Dröm

Jag drömde verkligen en urkonstig grej alldeles nyss. Någon började förklara för mig att det var på 50-talet som fransmännen började sätta in glasdörrar utöver de vanliga dörrarna, och det visade sig ju verkligen vara en dålig idé.
Jaha, sa jag lite undrande sådär, för det har jag aldrig sett någonstans.
Jodå, folk såg dem inte och gick rakt in i dem. För det första. Och för det andra så satt de ofta så löst så att de trillade på spisar som också stod löst och på så sätt sattes dominoeffekter igång och hela hus kunde brinna upp!

Åh nej, tänkte jag. Det är nån sån där galning som ska dissa Frankrike med sina fördomar nu igen.

15 kommentarer:

Den här soptunnan har fler läsare än din blogg sa...

I sanning en märklig dröm!

Vad säger den om dig och de livsval du står inför?

Karin S sa...

Stefan,

Det säger mig att de behöver en redig svensk arkitekt! Inriktad på funktion och inte estetik. En som skruvar fast spisarna i väggen och är allmänt ordningsam.

Wu sa...

Ä, Karin, inte skruvar vi fast spisarna i väggen, vi skruvar fast tippningsskydd bakom spisen. Glasdörrar är väldigt trevliga om de monteras inåtgående innanför en uppställbar utåtgående ytterdörr. Tror jag.
Inget fel på din dröm utom utförandet.

Karin S sa...

Wu, jag vet. Man sätter en pinne bakom spisen så att den inte kan tippa. Och dörrarna sätter man väl fast, förmodar jag.
Fast det gör man faktiskt här också!

Och glasdörrar på det sättet har jag nog aldrig sett. Fast de har i och för sig mycket glasdörrar här, hela hus i glas. Det är inte jättebra, för man kan gå in i både väggar och dörrar.

Den här soptunnan har fler läsare än din blogg sa...

Dessa människor som går in i glasdörrar, -väggar och -tak så det klongar får mig att tänka på tidsbeteckningen glas som var den tidsenhet som man tidigare använde till sjöss (motsv en ½ timma). Ursprunget till ordet är det timglas som användes för att mäta tiden. Varje gång timglaset vändes slog man i skeppsklockan. Detta kallades att slå glas. Så varje gång någon går in i dessa drömda franska glasdörrar, -väggar och -tak så det klongar, fråga inte för vem det klongar: Det klongar för dig!

Karin S sa...

Stefan, det ante mig. Hur skriver du 1/2 sådär litet och fint? Har du en särskild knapp för det?

Den här soptunnan har fler läsare än din blogg sa...

Elegant avfärdande av mitt briljanta inlägg..

Och Ja, uppe till vänster, under Esc. Fast det ser kanske annorlunda ut på Mackingtosch

Karin S sa...

Djisus, inte för att jag vet hur man stavar Macintosh men inte sådär, väl?

Jag ska testa.
¶©@£$∞§|[]≈≈±±´´~™æøfiª√˛¸ƒ∂ß•Ω鮆µüıœπ–…’›‹ç≈÷≤
verkar inte finnas.

Den här soptunnan har fler läsare än din blogg sa...

Mäkkingtorsk?
Maklingbosrscht
Masochistingtorsk
Makeriongtorsssh?

Karin S sa...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Macintosh

enklare: Apple

Wu sa...

Här kom jag och tänka på arkitektur och Wien.

Den här soptunnan har fler läsare än din blogg sa...

Meckingtosh
McDonaldstorsk
Mackiknivenorsk

Näh, jag ge upp. Fanns det int en arkitäkt som hette som n'datårn?

Den här soptunnan har fler läsare än din blogg sa...

Hä' fanns e': http://sv.wikipedia.org/wiki/Charles_Rennie_Mackintosh

Lennart Erling sa...

Karin,
om du använder Safari så går du under Redigera→ Specialtecken och ➠ Siffror - där finns ½ ...

Karin S sa...

Lennart,
Jag använder Firefox, men kollade nu under redigera. Där finns jättemycket kul grejer! Och även det fina lilla ½!

❦ tex