torsdag 10 december 2009

mer pussel

Har varit ute och kollat på julklappar igen och fann till min stora förtjusning många pussel med konstmotiv. Det verkar som om de stora konstmuséerna gjort en gemensam satsning på pussel. Man kunde t ex få en Veronese som liknade Rafaels Yttersta domen, men med ännu mer folk!
Eller Leonardos Dam med hermelin, men gissa om den är svår. Den är ju helt brun och med massor av sfumato. Hopplös, tror jag.
För att inte tala om Van Goghs solrosor - den grejen går jag inte bara på. Och ännu värre: en massa reflexer i nattligt hav av en stad, allt i blått och gult och tusen bitar, också Van Gogh. Tycker jag man kan göra frimärken av i Holland, men knappast pussel.
Så den gubben går inte.
Impressionister har jag. En suddig tant med parasoll på avstånd i ett vallmofält - ja, om man har stort tålamod.
Inte mycket holländskt genremåleri, vilket störde mig. Men annars fanns alltså hela Sixtinska kapellets tak på 1000 bitar. Är inte det en trevlig julklapp?

2 kommentarer:

Jan Granath sa...

Hej

Jag hittade din trevliga blogg nyligen och har lagt en länk till den på min blogg Livskvalitet som pensionär i Europa. Hoppas det är OK. Du får gärna göra detsamma om du vill.
Mvh
Jan Granath
Länken är:
http://france-midi.blogspot.com/

Karin S sa...

Hej Jan,
Visst är det ok. Jag ska titta in på din blogg vid tillfälle!