tisdag 1 december 2009

Moderata kvinnor i stad och kommun efter 1909

heter en bok utgiven av moderatkvinnorna(?) som jag fann efter diverse googlingar på en blogg kallad Ingrids blandning från vilken jag även knyckt bilden.

Orsaken till mitt engagemang är att min mormors mor, Gerda Assarsson, lär ska vara en av av dessa högerns föregångskvinnor. Kommunalpolitiskt verksam i Västervik och invald i kommunfullmäktige innan den kvinnliga rösträttens genomförande - därför att hon "ägde stenhus", som det alltid har sagts hemma hos oss.

På avstånd har jag deltagit i min mammas och mosters medverkan till kapitlet om "Gerda". Hon tycks ha varit en krutgumma och i mycket barn av sin tid. Högkyrklig, nykter och ofta föredragshållande. Mor till sex barn i en familj där även flickorna fick utbildning. Det var liksom själva knixen, som jag fattat det.

Jag har inte läst den här boken än, men räknar med att göra det så småningom. Och då återkommer jag.
Om nu någon skulle vilja ha boken så finns en mailadress längst ned på Ingrids bloggs inlägg.

8 kommentarer:

Jorun sa...

Roligt! Jag känner en av de två redaktörerna, hennes dotter är en av mina kolleger. Sist vi sågs höll de på med boken men jag hade inte hört att den är klar. Hon har skrivit eller varit redaktör för en bok om riksdagskvinnor också.

Ingrid E sa...

Kul att du hittade boken på min blogg.
Kan rekommendera läsning av boken Den är riktigt läsvärd.
Vi finns också på facebook.
http://www.facebook.com/friends/?id=719006942#/group.php?gid=138774598239
Lägger in en länk till ditt inlägg där.
Trevlig helg!

Ingrid E sa...

P.S. Det är Sällskapet för Moderata Kvinnors Historia som har gett ut boken.

Karin S sa...

Hej Ingrid,
Roligt att du i din tur hittat hit!
Och tack för länk. Jag hör av mig när jag läst boken, antingen hos dig eller på facebooksidan!

Ingrid E sa...

En artikel om boken.
http://www.barometern.se/ledare/de-var-i-sanning-fortroendevalda(1669398).gm

Karin S sa...

Tack. Roligt om det skrivs om den. Jag antar att ni skickat ut rejält med läsex i de kommuner/städer i vilka de porträtterade kvinnorna fanns!? Västervikstidningen har (eller hade i alla fall för några år sen) en riktigt bra kulturbevakning, har jag för mig.

Jag hoppas få ett ex i julklapp och skriver sen om den igen, tänkte jag. Roligt vore förstås om några fler tidningar nappade!

Ingrid E sa...

Nu har Västervikstidningen recenserat boken.
http://www.vt.se/kultur/artikel.aspx?articleid=5206189

Karin S sa...

Ingrid,
kul, och jag har fått mitt ex. Så nu ska här läsas!