torsdag 31 december 2009

2010

Ser att alla bloggande vänner önskar Gott Nytt År, så jag passar på att göra samma sak! Hade gärna hattat omkring och skrivit på varje blogg, men jag hinner inte.

Ser även att några gör bokslut (och vissa avger djärva nyårslöften), båda delarna känns lite för ambitiösa för mig. I såna fall måste jag väl läsa igenom den här bloggen, för att komma ihåg vad jag sysslat med egentligen. Och jag misstänker att det blir deprimerande läsning, så jag ger sjutton i det.
Två riktigt bra saker har jag i alla fall fått i julklapp. Nej tre. Två böcker först. Fredric Bedoires Ett judiskt Europa som jag börjat titta i och jag inser att jag fortfarande älskar Beddan. Så fin, så fint språk, så fina avvägningar så intressanta frågeställningar.
Andra boken en tjock rackare av en amerikansk konsthistoriker om 1800-talets danska måleri, något jag kom att tänka på då jag såg utställningen i Götet för en tid sen.

Och så slutligen har jag fått en ny telefon. Fast den är ärligt talat mer en leksak än en telefon. Vet inte hur jag ska förhålla mig till den. Den är liksom för fin.

Slutligen får man väl vara tacksam ändå för att tiden fortfarande går.
Gott Nytt!

11 kommentarer:

Jorun sa...

Gott nytt år Karin!

2010 känns som overklig framtid men det är ju nutid numera.

MMX är också fint, tycker jag.

Karin S sa...

MMX är ursnyggt. Jag tänker börja använda det!
Tack!

Wu sa...

Minns när jag föreslog nuffror för årtal på ett hus MXM... vilka rabalder det blev! Det skulle ju stå MCMXC eller möjligen MDCDLXL. Efter ett redigt rådslag fick det så stå MXM.
Visst var det snyggt redan då, för tjugo år sedan?

Karin S sa...

Ja, onekligen. Det är väl så att vissa år är snyggare än andra på romerskt vis.
Jag hade en länk till en omvandlare ett tag. (Om man inte kan själv.) Ska se om jag kan hitta den igen.

Karin S sa...

Den var ful men den fungerar.
http://www.guernsey.net/~sgibbs/roman.html

Wu sa...

Har testat omvandlaren och måste medge att jag plötsligt inte fattar alls något längre.
Logiskt sett bör också MCMXC vara fel och då MDCDLXL vara korrekt.
Det tycks råda en princip om "ett snäpp bakåt - inte fler", dvs om MCM funkar som 1900, så bör MLM gå för 1950 och MXM funka som 1990.
Intressant. Inte en dag utan att man får lära sig mer om logikbrist.

Karin S sa...

Wu, jag tror inte att man kan återkomma till en bokstav som i MCM. Man lägger liksom till i fallande skala och "minusar" på nian. Och endast där.
Med andra ord, 1900 blir
M - tusen
kommer inte ihåg - 500 i en bokstav
CCCC - och de sista 400

Nu ska jag testa omvandlaren.

Karin S sa...

Jag hade fel. Fattar inte heller någonting.

Karin S sa...

Jomen, vänta, det kanske stämmer ändå!

Karin S sa...

Äh.

Wu sa...

MDCCCC
Rimmar illa med MCMXC för 1990
Denna "räknare" är en sopa...

Men vi skall vara glada ändå: MMX är rätt.