tisdag 26 januari 2010

Länktips

Bra rutet, av Kleen!
Visserligen känner även jag tveksamhet inför att någon använder sig av ett material (på facebook) för att skriva en recension av ett teveprogram. Det gjorde sagde af Kleen för en liten tid sen, och den artikeln blev inte lysande.
Men i den ovan länkade är han klarare och har tydligen tänkt igenom saken.
Jag kan bara hålla med honom. Har själv stängt av "vänner" vars trådar gjorde mig alltför illa berörd. Tonen går över gränsen, och som Johan Lundberg påpekar, folk smutskastas. Ofta utan att ha en aning om det och alltså utan att kunna bemöta de grovt felaktiga och faktiskt kränkande påståenden som förekommer.

Facebook är en del av offentligheten, åtminstone som den används av dessa med många många hundra "vänner".
Facebook kan även vara något annat, det de själva påstår, ett sätt att hålla kontakt. Men det är verkligen inte där problemet ligger.

4 kommentarer:

Gustav sa...

Ja, det var bland det bästa han skrivit (artikel 2 då OCH Lundbergs text). Vad man än säger och var, måste man faktiskt stå för det. Skall det vara så svårt att begripa? Om Anina Rabe nu blev så förbannad så undrar om det inte finns annat bakom hennes hätska utfall.

Karin S sa...

Gustav,
Jo, det man säger måste man stå för. Och det gäller även på facebook. Sen kan man ju i och för sig ha invändningar mot "skvaller" av typen "den och den sa faktiskt det om dej", situationer blir sällan bättre av det.

Fast den invändningen håller inte i det här fallet. af Kleen har rätt.

Bengt O., sa...

Heheh, nu när jag hade litet tid läste jag igenom det jag kunde finna om brunsåsdebatten med kommentarer och motkommentarer och ber att delvis få ändra åsikt. Att några ger sig på Henrik Schuffert kan bara varmt applåderas oavsett andra åsikter ;-)

Sen är det väl litet naivt av de citerade kolumnissorna att tro att något man lägger ut på Internet är "privat" oavsett hur mycket man blockerar och krypterar. Någon egentlig privatsfär finns inte på Internet och det är upp till en själv hur mycket man vill prisge.

Karin S sa...

Bengt O, jag vet nog inte vilken åsikt du hade, men min egen är att af Kleens första artikel var rörig och jag fattade inte vad den var. Handlade den om programmet eller om vad ett antal tanter tyckte om den på fb? Oklart. Lisa Winblad Förares svar däremot var redigt och man höll med.
Men af Kleens andra artikel var däremot välformulerad och glasklar. Jag har sett en del av de där trådarna Johan Lundberg refererar till. Jag sade upp bekantskapen (fb) med den som initierade dem, vill du veta vem får du maila.
För, som du säger, allt på nätet är en del av offenligheten.