fredag 29 januari 2010

2. Raspailsockel utan gubbe, men här kanske det är meningen?

6 kommentarer:

Lars sa...

Måste erkänna att jag blir en smula nostalgisk av dina fina foton (det är ett tag sen jag var i Paris), inte minst när det artar sig till såna här vardagssurrealistiska Parismysterier som med de tomma socklarna. Undrar just vart de har tagit vägen de där gubbarna, Raspail och Arago? Har de klivit ner från sina höga positioner för att beblanda sig en stund med nutidens levande fotgängare, vilket Schopenhauer (om jag inte minns fel) tyckte var en bra nivå för offentliga statyer? Eller har de bortrövats av metalltjuvar, eller bara tröttnat på att stå där i ur och skur, förbisedda i sin historiska upphöjdhet, och dragit sin kos? Det finns säkert en rimligare förklaring, men just nu ter den sig inte riktigt lika intressant… Hursomhelst, jag tror du är något väsentligt på spåren.

Karin S sa...

Lars,
Jag började fundera på om det är så här de vill ha det. Sockel UTAN gubbe? Det liknar ju faktiskt mer en grav i såna fall, i synnherhet Raspails grej.
Arago tycker jag fortfarande saknar Arago.
I just hans fall kanske det är en konstnadsfråga. Han var astronom, tror jag, och uppfann den franska nollmeridianen (genom Paris( men den slog liksom inte igenom, det var engelsmännen som vann. Men de var samtida.
Sockeln står mitt för ingången till observatorieparken, på meridianen. Här och var i Paris ligger en liten metallpluppa i trottoaren där det står Arago har jag för mig. De ligger också på meridianen.

Karin S sa...

Jag menar, en nollmeridian som inte ens är allmänt accepterad kan ju knappast ge några summor att bekosta en staty med?

Ska ta en titt på Napoleons general Ney vid tillfälle. Han har både sockel och staty.

Lars sa...

På nätet kan man läsa att bronsstatyn av Arago smältes ned och blev vapen 1942, och efter kriget ersattes den inte med någon ny staty. Vad jag förstår var det ett öde som drabbade många statyer under den tyska ockupationen. Kanske även Raspails? (Den har jag, så här i all hast, inte hittat några uppgifter om.) Ja, kanske finns det i Paris mängder av socklar som gapar lika tomt som Aragos?

Karin S sa...

Lars,
Ja, jag tänkte på det sen, de blev nog kanonkulor i några krig. Lyckades dock plåta General Ney (som blev kvar) idag på förmiddagen. Så somliga blev nog just kvar. Man kan fråga sig på vilka grunder valen gjordes. Men, men, ända fram till - ja, när? kunde man förstås använda metallen på det här sättet.
Dock antar jag att man inte gör bandvagnar av bronsstatyer men kanske är metallen bra till annat.
Vapen är inte riktigt min grej:

Stort tack för research! Jag ska hålla utkik efter fler tomma socklar!

Lars sa...

Inte min grej heller, vapen alltså, men det hade ju varit en smula ironiskt om general Ney slutat som tysk kanonkula. Men det slapp han således.
Ser fram emot fler socklar, tomma såväl som befolkade.