torsdag 21 januari 2010

Ur ett pågående projekt

Jag tänker på en mössa jag hade som barn, en hemstickad och stickig mössa. Av någon anledning finns den kvar hos mamma ute i Bollmora, hade den inte gjort det så hade jag inte kommit ihåg den. Men nu tänker jag mig den som en sorts modell för den här berättelsen. Låt mig förklara.
Mamma stickade mössan i grågrönt stickigt garn med stjärnmönster. Den blev både för stor och den kliade, så jag tyckte inte om den och ville inte använda den. Då kom hon på att hon skulle sätta foder i den.
Nu blev den istället hal och för stor, den gled ned framför ögonen på mig.
Inte förrän farmor hade kommit sig för med att ta in fodret lite grann blev mössan användbar, även om jag fortfarande inte tyckte om den.
En möjligen dålig bild för en berättelse, men jag tänker mig alltså ett plagg som inte blir bra utan ett foder. Det måste finnas två skikt i det för att det ska fungera, precis som det i en berättelse måste finnas flera skikt för att den ska få både djup och trovärdighet. Bärkraft.
Mina barns barndom har mycket små likheter med min egen. Tror jag.
Men det är det jag har för avsikt att undersöka. Min barndom = mössa. Deras barndom = foder. Helheten = berättelse.
Nähä. Inte det. Men kom på nåt bättre själv då.

4 kommentarer:

Andreas Birath sa...

Flerskiktig berättelse. När kommer berättelsen? Jag har verkligen försökt hitta någon bätre, men mössan biter sig kvar. Den vill inte ersättas av någon annan bild.

Karin S sa...

Andreas,
Jag vet inte när den kommer, den är inte klar. Mössan kan nog ersättas med vilket fodrat plagg som helst i just den här typen av bild, men jag vet inte om det gör saken så mycket bättre.

Anonym sa...

Alltså - jag kan undra när du skall undersöka din arbetarbakgrund i Bollmora. Ärligt - du skulle ha något där, motsatsen mellan Paris och kommunen Tyresö.

Karin S sa...

Anonym,
Jag meddelar när boken kommer ut. Om den nu gör det. Så får vi se om du tycker att där finns något - eller inte.