Usch, tänker fortfarande på den där mannen som breder ut sig i SvD.
Bara en sak. Språk. Vad tror han att det är? Hur lär man sig ett språk? Hur lär sig det lilla barnet och det växande barnet språk? Genom att pröva, eller hur? Genom att göra fel och rättas, nej, det där är tummen, inte potten. Och även om det lilla barnets föräldrar tror att det är skadligt att rätta ungen så möter barnet i alla fall, så småningom, ett språk som sitter någorlunda ihop med verkligheten. Stämmer.
Språk är inlärning och delvis utantillkunskaper. Det där man "inte ska belasta minnet med"? som förespråkare av den betygslösa skolan brukar hävda.
Språk är naturligtvis annat och mer. Också. Men grunden är utantillskaper, orden nöts in.
Än mer tydligt blir det man ska lära sig främmande språk. Det måste väl till och med svenska lärare ha märkt? Om inte eleverna gör läxorna så kan de inte engelska sen. Låttexter är bra som överkurs men ger inte alla gånger basen. Den måste pluggas in. Bli utantillkunskap för att så småningom bli till en egen modul, ett eget instrument att mer eller mindre behärska.
Matematik, för att ta ett annat exempel. Lär man sig inte vissa regler och definitioner utantill så står man sig slätt sen.
Det är klart att man kan låta bli att mäta hur mycket av detta som måste läras in för att eleven ska komma framåt, det låter sig göras. Men man kan inte hävda att man kan lära sig nånting - utan utantillkunskaper.
Det är bara en mycket omedveten människa som kan få för sig något så genomkorkat.
2 kommentarer:
Scherp känenr väl att det bränner under fötterna. Hans falang, med säte kring Mats Ekhom i Karlstad har allt för länge fått riva ner skolan. Scherp är en av de ansvariga för att svenska elever blir utslagna och inte når målen.
Anonym: Mmm, Mats Ekholm har skrivit mycket dumt. Jag är nästan säker på att det var han som in en debattartikel i DN menade att man inte kan låta eleverna sitta och rabbla saker som små papegojor. Scherps argumentation tycker jag följer samma linjer.
Skicka en kommentar